RTL Nieuws presenteert deze uitspraak als een onomstotelijk feit, maar de realiteit is dat er aanzienlijke kanttekeningen te plaatsen zijn bij deze redenering. VVD-wethouder Robin Kersbergen uit Bodegraven-Reeuwijk heeft deze onzin keihard gedebunkt op X (voorheen Twitter). Hij toont aan dat de argumenten van RTL Nieuws niet alleen zwak zijn, maar ook volledig gebaseerd op foutieve aannames en gebrekkige analyses.
2. De stikstofemissie van auto’s daalt snel, want:
a. nieuwe auto’s zijn schoner dan oude
b. het aandeel dieselauto’s daalt snel
Daardoor is de totale emissie nu alweer een stuk lager dan 4 jaar geleden. Deze daling zou véél sneller kunnen als nieuwe auto’s goedkoper zouden zijn.
Volgens Kersbergen mag de stikstofruimte niet ingezet worden omdat het effect niet locatie-specifiek en aantoonbaar is. Voor natuurgebieden kan het zelfs averechts werken; verkeer met korte routes zou dichter langs Natura 2000-gebieden kunnen komen, wat juist schadelijker is. Bovendien daalt de stikstofemissie van auto’s snel doordat nieuwe auto’s schoner zijn en het aandeel dieselauto’s snel afneemt. Hierdoor is de totale emissie nu al lager dan vier jaar geleden.
4. Of 130 stikstofruimte vraagt, is discutabel. Maar voor snelheidsverlaging ligt dat heel anders. Volgens het COPERT-model levert elke verlaging van de limiet buiten de snelweg extra emissie op. Aerius maakt daar echter geen onderscheid naar limiet, dus mist deze grote toenames.
Kersbergen benadrukt ook dat de stikstofuitstoot van benzineauto’s bij 130 km/u minder is dan bij 100 km/u. Voor 85% van het wagenpark zou 130 rijden dus beter zijn vanuit stikstofperspectief. Echter, het Aerius-model, dat gebruikt wordt om stikstofemissies te berekenen, maakt geen onderscheid tussen brandstoftype en snelheidslimiet, wat leidt tot een vertekend beeld.
Het COPERT-model laat zien dat elke verlaging van de snelheidslimiet buiten de snelwegen juist extra emissies oplevert. Aerius houdt hier geen rekening mee, waardoor de werkelijke impact van snelheidsverlagingen onderschat wordt. Als het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat echt begaan is met de natuur, dan zouden ze Aerius snel moeten updaten om deze nuances mee te nemen. Zo kan de politiek de juiste beslissingen nemen en kan Nederland weer doorrijden zonder onnodige beperkingen.
Kortom, de beweringen van RTL Nieuws zijn niet alleen misleidend, maar ook schadelijk voor een rationeel en feitelijk debat over stikstof en verkeersbeleid. Het is duidelijk waar een politieke wil is, een weg is, en in dit geval kan dat heel goed de snelweg zijn, met een maximumsnelheid van 130 km/u. Laat de politieke correctheid achterwege en maak beleid op basis van feiten, niet op basis van ideologische vooroordelen. Nederland verdient beter dan de valse berichtgeving van RTL Nieuws en de betuttelende maatregelen die zij aanprijzen.