De EU komt met nieuwe dwang voor de automobilist. Vanaf 7 juli moeten nieuwe auto’s een irritante piep laten horen als je ook maar iets te hard rijdt.
Lampjes en piepjes als je te hard rijdt
Voortaan moet iedere nieuwe auto die in de EU verkocht wordt, voorzien zijn van een ‘Intelligent Speed Assistance’ (ISA). Zodra je de snelheidslimiet ook maar een beetje overschrijdt, krijg je lampjes en piepjes.
Uitschakelen is lastig
De AutoWeek mocht ISA al uitproberen en noemt het systeem, dat al gaat piepen als je 31 rijdt waar 30 mag, “zo irritant dat uitschakelen al snel gewenst is”. Alleen moet je dat elke rit weer opnieuw doen. Kortom: tijdverspilling en ergernis voor de automobilist.
Niet veiligheid, maar klimaat
Brussel zegt de ‘rijassistentie’ te verplichten vanwege de veiligheid: langzamer rijden leidt tot minder verkeersdoden. Het autobeleid van de EU draait echter helemaal niet om veiligheid, maar om klimaat. Vandaar dat benzine- en dieselauto’s per 2035 niet meer verkocht mogen worden.
‘EU wil gewone man uit de auto krijgen’
“Het lijkt alsof de EU erop uit is om de gewone man of vrouw uit de auto te krijgen,” zo waarschuwt Carlos Taveres, topman uit de autobranche. “De regels beperken de burgers in hun vrijheid, in de mogelijkheid om te gaan en staan waar en wanneer we dat willen. En dat moet stoppen, want die vrijheid is een groot goed.”
(Artikel gaat verder onder deze oproep) Bij De Dagelijkse Standaard maken we ons EXTREME zorgen over de technocratische superstaat in Brussel. Onze vrienden van Cultuur onder Vuur hebben een schitterend boek geschreven over die EU. De titel? “EUSSR: Europa op de snelweg naar een superstaat.” De EU is geen nieuwe Verenigde Staten van Amerika, maar een nieuwe Sovjet-Unie. Hoe dat zit legt Cultuur onder Vuur uit in dit geweldige werk. Bestel dit boek nu GRATIS bij Cultuur onder Vuur.
Helm ook verplicht?
Is het veiliger om 100 te rijden in plaats van 120? Natuurlijk. Net als het veiliger is om met ene helm op te fietsen. Gaat de EU dat dan ook verplichten? Een automatisch slot op je fiets als je geen helm draagt?
EU op de censuurtour
De EU heeft een obsessie met veiligheid. Het wil burgers niet alleen beschermen in het fysiek verkeer, ook in het intellectueel verkeer. Door de Digital Services Act kan de EU in ‘crisistijd’ sociale media verplichten tot het censureren van ‘desinformatie’, lees: conservatieve en eurosceptische tegengeluiden.
Dit artikel verscheen eerst op de website Cultuur onder Vuur van de stichting Civitas Christiana. We hebben het artikel overgenomen met toestemming van de stichting, waarvoor dank!