De onveiligere wereld vraagt om leveringszekerheid van munitie en defensiemateriaal in Nederland en Europa, schrijft demissionair minister van Defensie Ollongren (D66) op sociale media.
Nederland stopt samen met Denemarken 400 miljoen euro in een Zweeds fonds om gevechtsvoertuigen te bouwen voor Oekraïne. Deze worden voor een groot deel in Nederland geproduceerd.
Dit fonds maakt industriële opschaling mogelijk. “Zo werken we met de Nederlandse industrie aan een sterk Europa,” aldus Ollongren.
Boeren eruit, tanks erin
Het Nederlandse leger wil grootscheeps uitbreiden en heeft daarbij heel veel extra ruimte nodig. In een schets voor de milieueffectrapportage schrijft Defensie dat het leger kan profiteren van de transitie in het landelijk gebied, die plaatsvindt vanwege de ‘stikstofproblematiek’.
“De ruimtelijke opgave van Defensie biedt kansen om in de gebieden met een matige of zware opgave de transitie van het landelijk gebied te bewerkstelligen. Concreet door aankoop van agrarische gronden en/of bedrijven waarbij resterende gronden beschikbaar kunnen komen voor (extensiever) agrarisch gebruik passend bij de water-, bodem- en ecologische condities.”
Boeren eruit, tanks erin.
Onvoldoende ondersteunende capaciteiten
Defensie is al één van de grootste terreinbeheerders van Nederland, met ongeveer 35.000 hectare grond. Dat is echter niet genoeg voor wat de NAVO nu eist. Volgens de organisatie heeft Nederland ‘onvoldoende ondersteunende capaciteiten’ om de eigen gevechtseenheden ‘adequaat te ondersteunen’.
Waarschijnlijk worden de legerlocaties bij Ermelo en Stroe uitgebouwd en daarnaast wordt er gedacht aan nieuwe kazernes in Flevoland en Gelderland.
30 miljard euro
Jaren geleden, al voor het begin van de oorlog in Oekraïne, werd bekend dat een miljoenen kostende ‘oorlogsrenovatie’ onze wegen geschikt moet maken voor tanks. De Telegraaf berichtte begin 2021 dat wegen, spoorlijnen en viaducten de komende jaren voor honderden miljoenen euro’s op de schop gaan om ruimte te maken voor het verplaatsen van ‘groot materieel’ door ons land.
Dit gebeurt overigens overal in de EU. De Europese Commissie heeft 30 miljard euro opzijgezet voor het project. De burger draait op voor de kosten.
Het Amerikaanse leger wil dat er een soort militaire Schengenzone komt, waarbinnen tanks ongehinderd kunnen reizen.
Over de auteur: Robin de Boer is economisch geograaf. Volg hem hier op Substack.
…