In een beweging die sommige Amerikanen misschien doet denken aan Orwelliaanse surveillance, voert het Verenigd Koninkrijk de handhaving van de verkeersveiligheid op met AI-technologie. Safer Roads Humber heeft een nieuwe AI-camera gelanceerd om bestuurders te betrappen die de wet overtreden door hun telefoon te gebruiken of geen veiligheidsgordel te dragen.

Maak kennis met Red Beach Nation: Door veteranen opgerichte patriottische kleding

High-Tech Enforcement
Deze AI-verkeerscamera, van het Australische bedrijf Acusensus, wordt een week lang in East Yorkshire en Noord-Lincolnshire geplaatst. Ondanks zijn bescheiden uiterlijk maakt deze camera deel uit van een nationale proef van National Highways om de verkeersveiligheidsmaatregelen te verbeteren. Volgens Ian Robertson van Safer Roads Humber versterkt deze geavanceerde apparatuur hun vermogen om de verkeersveiligheidswetten te handhaven. De AI-camera, gemonteerd op een zichtbare aanhanger, legt beelden van bestuurders vast. Het AI-systeem scant deze beelden vervolgens om illegaal telefoongebruik of overtredingen van de veiligheidsgordel op te sporen. Een bericht op X laat zien wat een van de mobiele camera’s lijkt te zijn, opgesteld en klaar om te beginnen met het scannen van bestuurders:

Sancties voor overtredingen
Gebruik mobiele telefoon: Zes punten op uw rijbewijs en een boete van maximaal $250.
Gordel niet dragen: Tot 125 dollar boete als u verantwoordelijk bent voor passagiers jonger dan 14.
Educatieve cursussen kunnen worden aangeboden als alternatief voor boetes of vervolging.

Widere trend in vervolgingen
Dit initiatief komt te midden van een aanzienlijke toename in straffen voor het gebruik van mobiele telefoons tijdens het rijden. De AA meldt een stijging van 93% in het aantal vaste boetes tussen 2021 en 2022, deels als gevolg van een toename van het aantal meldingen door het publiek via dashcambeelden. Velen zien deze “Big Brother”-tactieken als een manier om zowel de gemiddelde burger te overpoliteren als de inkomsten voor de overheid te verhogen.

Ongoing National Trial
Sinds de eerste inzet in 2021 maakt deze technologie deel uit van een bredere proef door National Highways. De eerste gegevens van eerdere implementaties in Devon en Cornwall toonden bijna 300 overtredingen in slechts drie dagen. De proef loopt tot maart 2025 en de gegevens worden beheerd door infrastructuurbedrijf AECOM.

Conclusie
De proef met AI-camera’s in East Yorkshire en Northern Lincolnshire weerspiegelt een groeiende trend in het gebruik van geavanceerde technologie voor “verkeersveiligheid”. Terwijl sommigen dit misschien zien als een noodzakelijke stap, zien anderen het misschien als een verontrustend teken van toenemend toezicht, dat deel uitmaakt van een gigantisch web van toezichthoudende staten.


De meningen geuit door bijdragers en/of inhoudspartners zijn hun eigen en weerspiegelen niet noodzakelijkerwijs de standpunten van RVM News. Contacteer ons voor richtlijnen voor het inzenden van uw eigen commentaar.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor de nieuws brief!


1 keer per dag de belangrijkste berichten,
1 keer per week de belangrijkste headlines,
en de nieuwste uitzendingen van hnmda,
zo in je postvakje... zeg nu ja....