Online betaaldienst iDEAL heeft recent aangekondigd dat reeds 50.000 Nederlanders een iDEAL Consumentenprofiel hebben aangemaakt. Met zo’n profiel is het mogelijk om sneller en veiliger online transacties uit te voeren.
Het is sinds 15 april 2024 reeds mogelijk om een iDEAL-profiel aan te maken. Je kan dit doen via je eigen bankier-app en zal wellicht ook door je bank worden aangeboden later dit jaar.
Nu ze de relatief indrukwekkende kaap van 50.000 gebruikers hebben overschreden, heeft de betaaldienst laten weten dat de lancering een succes is.
Weet je niet goed waar dit allemaal over gaat en wat dit voor jou als Nederlandse online consument kan betekenen? Het is in feite erg simpel.
Zoals je wellicht wel weet, is iDEAL veruit de meest gebruikte en populairste online betaalmethode in Nederland. Deze unieke Nederlandse betaaldienst is goed voor meer dan een miljard transacties per jaar (oftewel 3,5 miljoen per dag), wat iDEAL een marktaandeel van meer dan 70% geeft.
Als je ooit al eens met iDEAL hebt betaald, ben je bekend met het eenvoudige proces. Via je winkelkarretje bij een webshop of een andere betaaloptie kan je kiezen voor iDEAL om af te rekenen. Klik je op het icoontje, dan moet je je gegevens invullen en zal je vervolgens worden doorverwezen naar je eigen vertrouwde bankieromgeving, waar je veilig kan inloggen en de transactie goedkeuren. Tot slot word je dan terug naar de website van de webshop of andere dienst gebracht, waar alles zal worden afgerond.
Eenvoudig, snel en veilig! Je zou misschien denken dat het niet beter kan, maar iDEAL gaat nu nog een stapje verder.
Bij iDEAL lieten ze alvast weten dat ze erg tevreden zijn met de voorlopige resultaten van de lancering. Amos Kater, Chief Product Officer bij het bedrijf, zei dat het feit dat reeds 50.000 Nederlanders op een relatief korte periode een profiel hebben aangemaakt, “bewijst dat we inspelen op een belangrijke vraag in de markt”.
Hij wees ook op de veranderende behoeften van zowel consumenten als webwinkels en dat het aanvaarden van het nieuwe iDEAL-consumentenprofiel-systeem essentieel is om hieraan te voldoen.
De meeste banken moeten zelfs nog beginnen om hun klanten te informeren over het nieuwe systeem, dus iDEAL verwacht in de tweede helft van het jaar nog een stevige toename in het aantal gebruikers.
Ben je geen fan van dit nieuwe systeem? Geen probleem, want het zal mogelijk blijven voor consumenten om online transacties uit te voeren via de traditionele manier, zonder een profiel te moeten aanmaken.