Een tiental activisten van Doe Deurne Dicht blokkeert zaterdag de ingang van de terminal voor privéjets op de luchthaven van Antwerpen. De politie is ter plaatse, de actie verloopt rustig.
De vreedzame blokkade maakt deel uit van een wereldwijde actieweek tegen de luchtvaart, met acties in onder andere Schiphol, Maastricht, Heathrow, Keulen, Helsinki, Oslo, Barcelona, Frankfurt, Zurich en Genève. De actieweek hekelt “het excessieve gebruik van fossiele brandstoffen door de luchtvaartindustrie” en eist de uitfasering van fossiele brandstoffen tegen 2030.
“Privéjets zijn het meest vervuilende vervoersmiddel dat er is”, zegt Ruth-Marie Henckes, woordvoerder voor Doe Deurne Dicht. “In Antwerpen betalen wij daar allemaal de prijs voor met miljoenen euro’s belastinggeld, publieke ruimte en onze gezondheid. Dat gaat ook ten koste van mensen wereldwijd die steeds meer overstromingen, extreme hitte en voedseltekorten moeten incasseren. Dat moet stoppen.”
LEES OOK. Luchthaven in Deurne heeft nieuwe omgevingsvergunning op zak: “Onder strikte voorwaarden”
Minister van Omgeving Zuhal Demir (N-VA) kende de luchthaven eerder deze week een nieuwe vergunning toe. De actiegroep reageert teleurgesteld maar strijdvaardig. “Een recordaantal burgers liet zich tijdens het openbaar onderzoek horen voor de opening van een park in plaats van de luchthaven van Antwerpen, maar het Antwerps stadsbestuur en N-VA-minister Demir verkozen de belangen van privéjets boven hun eigen burgers te plaatsen”, vindt Henckes, die erbij zegt dat de organisatie zich zal blijven inzetten voor een groot groen park voor iedereen.
LEES OOK. Actiegroepen tegen luchthaven Deurne stappen naar Raad voor Vergunningsbetwistingen
Doe Deurne Dicht voert al langer actie tegen de luchthaven van Antwerpen. “Voor elke euro omzet krijgt de luchthaven 3 euro subsidies, en dat terwijl de luchthaven voornamelijk voor privéjets dient”, zegt de organisatie. “Privéjets stoten op een retourvlucht naar Nice even veel uit als een Belgisch gezin op een heel jaar, en de uitstoot van privéjets verdubbelde tussen 2021 en 2022. Ook een onafhankelijke maatschappelijke kosten-baten analyse concludeerde dat de luchthaven de maatschappij het meeste zou opleveren bij een sluiting – een scenario waar al sinds de jaren ‘70 beloftes over gemaakt worden. Via burgerlijke ongehoorzaamheid en deur-aan-deur gesprekken wil Doe Deurne Dicht die belofte waarmaken.”