Je rijdt op de autosnelweg, je krijgt een melding dat het kan, en dan doe je het. In de nieuwe Mustang Mach-E’s van Ford kun je vanaf nu “hands free driving” activeren. Het komt erop neer dat je je handen volledig mag lossen van het stuur tijdens het rijden, al zijn er wel beperkingen.

“Je kan het alleen gebruiken in zogenaamde blue zones”, zegt Julien Libioul van Ford. Dat zijn stukken snelweg die Ford zelf in kaart heeft gebracht om aan alle eisen te voldoen. In de praktijk komt het neer op zowat alle Belgische snelwegen. “Al zijn er stukken die er niet bij zitten, omdat er bijvoorbeeld een te scherpe bocht zit in de verbinding tussen twee snelwegen”, zegt Libioul.

Toelating

Met de handjes in de lucht cruisen, het lijkt te gek om waar te zijn. “Maar je mag effectief je handen lossen op die stukken”, zegt Libioul. “We zijn met Ford de eerste die een toelating hebben voor dit systeem in België.”

“We zijn met Ford de eerste die een toelating hebben voor dit systeem in België”

Julien Libioul

Woordvoerder Ford

Maar wat gebeurt er dan als je je handen lost? “De auto zal zichzelf mooi op de rijstrook houden, en zelf accelereren en remmen”, zegt Libioul. Belangrijke kanttekening: de auto zal niet zelfstandig inhalen of van rijstrook veranderen. (Lees verder onder de foto)

In de nieuwe Mustang Mach-E’s van Ford moet je het stuur niet meer vasthouden tijdens het rijden.

Tesla

Dat klinkt als een veredelde adaptieve cruise control en die zit al op veel automodellen. En Mercedes, Tesla en BMW hebben ook modellen die een vorm van autonoom rijden hebben. Maar bij die merken moet je nog altijd je handen aan het stuur houden, of om de zoveel tijd je stuur aanraken. Dat moet bij Ford niet meer, al staat er wel een camera op je gezicht gericht die constant traceert of je je aandacht op de weg houdt.

“Dan is dit wel een grote stap voorwaarts in de goeie richting”, zegt Thomas Vanhalst, opleidingshoofd bachelor autotechnologie aan de Vives-hogeschool. “Zo is het ook in de VS gegaan: eerst enkele stukken autosnelweg, maar op termijn zullen die blauwe zones uitbreiden. Al blijft de aansprakelijkheid bij dit soort systemen wel vaak een grote vraag.”

BELUISTER. DE INSIDER. Komt die zelfrijdende auto er ooit nog wel? “Ze hebben schrik voor die ene krantenkop”

Duitsland

Lees: wie is verantwoordelijk als het systeem je doet crashen? Bij dit Ford-model is dat duidelijk. “De bestuurder is altijd verantwoordelijk, niét de auto”, zegt Libioul. “Net omdat we heel duidelijk zeggen dat je als bestuurder steeds klaar moet zijn om de controle over het stuur over te nemen.”

Daarmee zitten we dus nog mijlenver verwijderd van systemen als in pakweg Duitsland. Daar heb je op bepaalde stukken snelweg al een tijdlang ‘level 3-autonomie’. Daar mag je tijdens het rijden je handen van het stuur houden en bijvoorbeeld de krant lezen of naar een match van de Belgian Cats kijken. Dat mag hier niet: je ogen moeten constant op het verkeer gericht zijn. Ook gsm’en mag niet tijdens het handenvrije rijden hier in België. Hoewel je dus je handen in theorie vrij hebt. (Lees verder onder de foto)

In San Francisco rijden taxi’s van Waymo zonder menselijke bestuurder rond in een deel van de stad.© AFP

Niet ideaal

Minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo) is nooit een groot voorstander geweest van autonoom rijden, maar laat weten dat het systeem van Ford effectief toegelaten is. “Maar het lijkt ons toch niet ideaal wat afleiding betreft”, laat het kabinet weten.

Wie met het systeem wil rijden, kan dat alleen doen in een Ford Mustang Mach-E die na 2022 gebouwd is. Je betaalt er ook wel wat voor: de basisprijs voor het model bedraagt 62.150 euro en daarbovenop betaal je nog extra voor de software: per jaar kost die 299 euro of 24,99 euro per maand.

LEES OOK. Wij gingen rijden met de beste zelfrijdende auto van Europa. Maar toen begon het te regenen

Level 0:Geen autonomie, de bestuurder heeft de volledige controle.

Level 1:

De bestuurder voert de manoeuvres zelf uit, maar er zijn hulpsystemen aanwezig zoals rijstrookassistenten die je netjes in het rijvak houden.

Level 2:

De auto kan zelf remmen, accelereren en sturen, maar de controle (en de aansprakelijkheid) ligt altijd bij de bestuurder.

Level 3:

Nog niet toegelaten in België. De auto neemt de besturing volledig over, je kan de krant lezen tijdens het rijden, maar de bestuurder moet “beschikbaar blijven” als het systeem dat vraagt. Vanaf level 3 is het de autofabrikant die aansprakelijk is als het fout loopt in stukken waar het systeem actief is.

Level 4:

Nog niet toegelaten in België. De auto is volledig zelfrijdend, maar wel in een afgebakend gebied. In San Francisco rijden taxi’s van Waymo zonder menselijke bestuurder in een deel van de stad.

Level 5:

Bestaat nog niet, maar in het ideale scenario neemt de auto zelf over in alle denkbare omgevingen en omstandigheden.

Door NieuwsBlad

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor de nieuws brief!


1 keer per dag de belangrijkste berichten,
1 keer per week de belangrijkste headlines,
en de nieuwste uitzendingen van hnmda,
zo in je postvakje... zeg nu ja....