Red Bull Racing heeft het dit jaar extreem lastig in de koningsklasse van de autosport, de Formule 1. Dat komt niet door Max Verstappen. Die staat, ondanks de zwaktes van de huidige bolide, bovenaan in het wereldkampioenschap. Nee, de problemen van Red Bull komen door 1) een tegenvallende auto (na de eerste paar races van het seizoen) en 2) het continue falen van Sergio Perez. Ongelooflijk genoeg mag de Mexicaan ondanks hevige kritiek zijn stoeltje behouden. Ziek!

Eén van de mooie aspecten van Red Bull in de Formule 1 is altijd geweest dat het team nul geduld heeft met falende coureurs. Een hele horde aan tegenvallende coureurs zijn eruit gecikt. Denk aan Daniil Kvyat, Pierre Gasly, Alex Albon, Christian Klien, Jaime Alguersuari en Brendon Hartley. Albon en Gasly zijn helemaal geen slechte coureurs en doen het nu heel goed bij hun nieuwe teams. Maar ze faalden bij Red Bull en werden er zonder pardon uitgegooid.

Sommige mensen vinden dat een vervelend aspect aan de cultuur van de Oostenrijkse renstal. Ik, en veel andere Red Bull supporters als ik, denken daar heel anders over. Voor ons is het juist een teken van de winnaarsmentaliteit van het team. Je krijgt een half jaar om te presteren. Lukt dat niet? Dan vlieg je eruit. Dahaaaag, tot nooit weer ziens.
Ongelooflijk genoeg is die cultuur opeens veranderd. Want hoe anders te verklaren dat Sergio Perez na de zomervakantie nog steeds voor Red Bull mag rijden? Red Bull zou afgelopen maandag overleg plegen. Iedereen zou erbij komen. De grote bazen, natuurlijk, maar ook Helmut Marko en Christian Horner. Perez zou zich moeten verdedigen… en zou te horen krijgen dat het einde oefening was.

Niets is dus minder waar. Direct na het ‘gesprek’ werd bekend dat Perez zijn stoeltje houdt. Dit terwijl Horner én Marko publiekelijk hebben gezegd dat de Mexicaan gefaald heeft en het team aan het verzwakken is. Want ja, Red Bull staat nog bovenaan in het Constructeurskampioenschap en ja, dat geldt ook voor Max Verstappen. Maar iedereen weet dat dit na een paar races na de zomervakantie over en uit is, in ieder geval voor het team zelf. Want Perez faalt opzichtig. Hij helpt Max op geen enkele manier. En crasht ook nog eens regelmatig waardoor Red Bull minder geld heeft om hoog nodige upgrades te implementeren.

Waarom? Niemand die het weet. Sommige mensen zeggen dat hij heel veel sponsorgeld meeneemt. Dat kan. Daar staat tegenover dat het Red Bull bakken met geld kost als het de constructeurstitel niet wint. Miljoenen en miljoenen aan ‘prijsgeld’ van de FIA… en daar komt dan nog eens wat bij qua sponsordeals enzo. Dat zal het dus niet zijn.

Ook wordt er gesuggereerd dat Perez mogelijk informatie heeft over dingen die gebeurd zijn bij Red Bull – dingen die het daglicht niet kunnen verdragen. Een leuk complot, maar logisch is het niet.

Dan, tenslotte, wordt er gezegd dat er niet veel reden is om te geloven dat Daniel Ricciardo, Yuki Tsunoda en Liam Lawson het beter zullen doen dan Perez als zij z’n stoeltje krijgen.

Misschien niet. Maar wat wél heel helder is, is dat ze er niet een grotere puinhoop van zullen maken. Yuki en Liam zijn vrijwel zeker sneller dan Perez… En Daniel is misschien niet supersnel meer, maar hij is nog wel altijd oerdegelijk. De kans dat hij de auto regelmatig in de prak rijdt, zoals Perez, is nihil.

De enige mogelijke en logische verklaring is daarom dat Red Bull de oude RB-mentaliteit verloren heeft. Als je heel veel wint kun je moediger worden óf angstiger. Bij Red Bull is overduidelijk het laatste het geval. Blijkbaar vindt met name Horner dat hij opeens heel veel te verliezen heeft en is hij daardoor doodsbang geworden om dingen te veranderen. Ja, ook als iedereen ziet dat de verandering noodzakelijk is omdat het team begint te falen.

Jammer. Want op deze manier verliest Red Bull heel snel het élan van voorheen. Het élan van een winnaar. Van een team van winnaars. Het is nu heel een groepje bangeriken aan het worden. Bangeriken die zo bang zijn om te verliezen wat ze hebben dat ze noodzakelijke maatregelen niet durven te nemen – waardoor de schade op termijn nog veel groter zal zijn.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor de nieuws brief!


1 keer per dag de belangrijkste berichten,
1 keer per week de belangrijkste headlines,
en de nieuwste uitzendingen van hnmda,
zo in je postvakje... zeg nu ja....