België is geen eiland: in buurlanden Frankrijk en Nederland is er al een hele tijd veel te doen om te luide auto’s, brommers en motoren. ’s Nachts halen ze hele wijken uit hun slaap. Overdag bezorgen ze voetgangers een hartverzakking, in combinatie met tuitende oren.

Die gevoeligheid is nu ook naar België overgewaaid. In Vlaanderen willen het Oost-Vlaamse Gent en het Limburgse Genk al langer kunnen optreden tegen zogenaamde knalpotterreur, al dan niet veroorzaakt door macho’s die, via het gebrul van hun machine, aandacht zoeken.

En onlangs eiste ook het Brusselse Parlement dat zware én storende lawaaioverlast door opgefokte auto’s en tweewielers veel strenger wordt aangepakt.

En dat lijkt nu ook te gaan gebeuren. De partijen die onderhandelen over een nieuwe federale regering willen de bestaande wetgeving rond automatisch werkende camera’s aanpassen, zodat met zulke camera’s straks ook ‘geluidsovertredingen’ kunnen worden vastgesteld. Dat is vandaag bij wet nog niet mogelijk, en dus ligt een wetswijziging op tafel.

Nog dit jaar

“Er is bij de verschillende partijen aan tafel inderdaad bereidheid om voor eens en voor altijd met storende ‘knalpottereur’ af te rekenen”, zegt Vooruit-onderhandelaar en Gentenaar Joris Vandenbroucke. (Lees verder onder de foto)

Het middel waar steden op hopen: geluidsflitspalen, zoals hier in Berlijn.© dpa/picture alliance via Getty Images

De natte droom van steden als Genk en Gent is dat ze straks een mobiele geluidsflitspaal kunnen inzetten. Passeert aan die paal, die uitgerust is met meerdere microfoons, een veel te luide patserwagen, -brommer of -motor, dan belandt er bij de eigenaar van het voertuig enkele dagen later een boete in de bus wegens overdreven geluidshinder.

135 euro boete

Op welke termijn dat effectief gaat gebeuren, is nog onduidelijk. In Nederland wordt er nog volop getest om tot een betrouwbare geluidsflitspaal te komen. Net als in Frankrijk, waar de ongeduldige burgemeester van de gemeente Bron, op een steenworp van Lyon, de geluidsflitspaal nog dit jaar in actie wil laten treden. “We willen dat bestuurders van te luide voertuigen bewust worden gemaakt van de enorme overlast die ze in wijken veroorzaken”, aldus burgemeester Jérémie Bréaud. De boete in Frankrijk? 135 euro, wat 95 euro wordt wanneer je meteen betaalt.

“Het blijkt in de praktijk toch allemaal niet zo evident. Want wat met de meting, wanneer op de rijstrook in de andere rijrichting ook net een auto passeert?”

Stef Willems

VIAS

Toch zijn er her en der signalen dat de ontwikkeling van zo’n geluidsflitspaal nog meer tijd in beslag zal nemen. “Het blijkt in de praktijk toch allemaal niet zo evident”, zegt Stef Willems van verkeersveiligheidsinstituut VIAS, dat de ontwikkeling van geluidsflitspalen op de voet volgt. “Want wat met de meting, wanneer op de rijstrook in de andere rijrichting ook net een auto passeert? En ook de gereden snelheid beïnvloedt blijkbaar de geluidsmeting.”

Bij ons kan de politie in theorie vandaag ook al optreden tegen te luide voertuigen. Maar volgens de woordvoerder van de Gentse burgemeester Mathias De Clercq (Open VLD) is dat op dit moment een erg arbeidsintensieve bezigheid voor de politie, die overtreders op heterdaad moet zien te betrappen. “Waardoor het aantal dergelijke controles in de praktijk toch eerder beperkt blijft.”

Door NieuwsBlad

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor de nieuws brief!


1 keer per dag de belangrijkste berichten,
1 keer per week de belangrijkste headlines,
en de nieuwste uitzendingen van hnmda,
zo in je postvakje... zeg nu ja....