In het hedendaagse Europa lijkt religieus respect soms een eenrichtingsstraat, vooral als het gaat om het christendom en in het bijzonder de katholieke kerk. Een recente reclame van het Italiaanse chipsmerk Amica Chips heeft de woede van katholieke organisaties gewekt door nonnen te tonen die tijdens de heilige communie chips in plaats van hosties ontvangen. Dit spottende beeld heeft in Italië voor een golf van verontwaardiging gezorgd schrijft de Gelderlander.

De reclame, bedoeld om de ‘onweerstaanbare knapperigheid’ van de chips te benadrukken, speelt zich af in een klooster waar nonnen zich voorbereiden op de communie. Door een tekort aan hosties worden er zakken chips uitgedeeld. Het krakende geluid van chips vervangt het heilige moment waarop het lichaam van Christus zou worden ontvangen. Dit alles onder begeleiding van Schuberts Ave Maria – een scenario dat voor velen de grens van goede smaak ruimschoots overschrijdt.

De reactie in Italië is heftig. De AIART, een vereniging van katholieke televisiekijkers, eist de onmiddellijke opschorting van deze reclame en noemt het ‘godslastering’. Voorzitter Giovanni Baggio benadrukt hoe diep dit de gevoelens van miljoenen praktiserende katholieken raakt. Het is volgens hem een voorbeeld van hoe laag sommige reclamemakers zullen zinken om aandacht te trekken, door heilige symbolen te reduceren tot verkooptrucs voor snackvoedsel.

Ik heb, en dat zal niemand verbazen, geen enkel probleem met religiekritiek en satire, maar ik kan de katholieken wel begrijpen dat ze zoiets zeggen: “Bij onze religie durven jullie wel, maar voor kritiek en satire op de islam schijten jullie in je broek”.

En dat is logisch want…

Wat opvalt is de dubbele standaard. Edwin Wagensveld, voorman van Pegida, wijst op deze hypocrisie in de westerse media en marketing: “Bij onze religie durven jullie wel, maar voor kritiek en satire op de islam schijten jullie in je broek”. Hij legt de vinger op de zere plek; de bereidheid om christelijke symbolen te gebruiken voor commerciële doeleinden staat in schril contrast met de voorzichtigheid – of is het angst? – die men toont rond islamitische thema’s. Dit heeft alles te maken met de harde realiteit van geweld en doodsbedreigingen die vaak volgen op kritiek op de islam.
(Artikel gaat verder onder deze oproep) Bij DDS zijn we KLAAR met de oorlog van de overheid tegen onze BOEREN. Jij ook? Steun het geweldige initiatief van EerlijkEten, FVD, De Dagelijkse Standaard en onze eigen trotse Nederlandse boeren dan! Bestel een mooie Box met het beste vlees, met de lekkerste groente, fruit en aardappelen van EerlijkEten en krijg al die fantastische producten DIRECT van het land van de Nederlandse boer. Geen tussenmensen er tussen in. Geen supermarkten. Geen toegevoegde hormonen. En vooral geen waardeloze vaccins die het vlees feitelijk vergiftigen! Schrijf je VANDAAG nog in!

Deze reclame doet meer dan alleen de smakeloosheid van een marketingteam onthullen; het toont aan hoe gemakkelijk sommige westerse bedrijven en culturen hun eigen erfenissen en tradities verkopen voor een handjevol zilverlingen, terwijl ze op eieren lopen rond andere, meer politiek geladen thema’s. Het is een schrijnend voorbeeld van de ongelijkheid die nog steeds bestaat in de publieke sfeer van Europa, waar christelijke symbolen vrij spel zijn voor spot en commercie, terwijl andere overtuigingen met fluwelen handschoenen worden aangepakt.

Word lid van onze Nieuwsbrief, gratis en voor niets, om CENSUUR van het KARTEL tegen te zijn. Ze willen ons ten koste van alles slopen. Maar als je lid wordt van onze gratis Nieuwsbrief kunnen we jou ALTIJD bereiken!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor de nieuws brief!


1 keer per dag de belangrijkste berichten,
1 keer per week de belangrijkste headlines,
en de nieuwste uitzendingen van hnmda,
zo in je postvakje... zeg nu ja....