het straatbeeld terroriseren. Wat begon als een hip en handig vervoermiddel
onder jongeren, is al snel verworden tot een ware nachtmerrie voor de
verkeersveiligheid in Nederland. De roep om strengere maatregelen, zoals een
leeftijdsgrens, zwelt aan.
Lange tijd hielden veel politieke partijen vast aan het idee dat strikte
regelgeving voor fatbikes niet nodig was. Minister Barry Madlener van
Infrastructuur en Waterstaat zag tot voor kort niets in een leeftijdsgrens en
beschouwde dit als “betuttelend”. Hij vond dat betere voorlichting en
handhaving van het bestaande verbod op opgevoerde fatbikes voldoende zouden
zijn om het aantal ongelukken te verminderen.
Madlener vreesde dat een leeftijdsgrens scholieren zou beperken in hun
vrijheid om naar school te fietsen. Dit is natuurlijk onzin – vroeger fietsten
kinderen probleemloos 20 tot 30 kilometer per dag om naar school te komen. Het
idee dat een fatbike nu opeens noodzakelijk is, draagt bij aan het beeld dat de
jeugd van tegenwoordig tot een stel ‘snowflakes’ wordt gevormd.
aantal ongevallen en de publieke verontwaardiging daarover, lijkt ook de
grootste regeringspartij, de PVV, van mening te veranderen. Tweede Kamerlid
Hidde Heutink, die aanvankelijk pleitte voor strengere handhaving zonder
leeftijdsbeperkingen, liet op X weten dat “Nederland schreeuwt om
maatregelen tegen opgevoerde fatbikes”. Met deze koerswijziging binnen de
PVV lijkt er nu een Kamermeerderheid te zijn die voorstander is van een
leeftijdsgrens voor fatbikes. Hoera!
De cijfers liegen er namelijk niet om. Uit gegevens van VeiligheidNL blijkt
dat in meer dan de helft van de ongevallen met fatbikes, kinderen tussen de 10
en 14 jaar betrokken zijn. Bovendien belandt een kwart van de slachtoffers met
hersenletsel op de spoedeisende hulp. Deze statistieken maken duidelijk dat de
huidige situatie niet langer houdbaar is.
De politie pleit dan ook voor een minimumleeftijd van 16 jaar, vergelijkbaar
met die voor bromfietsen. Dit zou niet alleen het aantal ongelukken kunnen
verminderen, maar ook de ernst van de gevolgen bij een ongeluk kunnen beperken.
.