De werknemers van Audi Brussels hebben woensdagochtend een dappere beslissing genomen: ze weigerden om aan het werk te gaan. De onzekerheid over hun toekomst blijft hangen als een donkere wolk boven hun hoofd. Vakbondsman Franky De Schrijver van de socialistische vakbond ABVV bevestigt deze moedige daad en benadrukt dat er simpelweg te veel vragen zijn die nog beantwoord moeten worden.

De productie bij Audi Brussels zou eigenlijk geleidelijk aan hervat worden na weken van collectief verlof, maar dit plan is nu in duigen gevallen. “Op dit moment is er totaal geen toekomstperspectief”, klaagt De Schrijver. De plaatslagerij, die normaal gesproken als eerste zou beginnen, blijft nu stil. Dit heeft uiteraard gevolgen voor de rest van de fabriek. De Schrijver voorspelt dat ook de volgende ploegen niet aan de slag zullen gaan, waardoor de fabriek de komende dagen stil zal liggen.

De herstructurering die bij Audi werd aangekondigd in juli heeft geleid tot deze onzekere situatie. De productie van de Q8 e-tron zou vervroegd stopgezet worden, omdat het moederbedrijf kampt met overcapaciteit. Helaas moet de fabriek in Brussel nu de prijs betalen voor de hogere productiekosten in vergelijking met andere Audi-sites. Experts wijzen onder andere naar de loonkosten in België en de lastige locatie van de fabriek als mogelijke oorzaken.

Hoewel Audi nog op zoek was naar alternatieve oplossingen, hebben de vakbonden te horen gekregen dat er de komende jaren geen nieuwe autoprojecten of productievolumes gepland zijn voor de Brusselse autofabriek. Dit heeft de vakbonden doen concluderen dat de sluiting van de fabriek onvermijdelijk is. Een harde klap voor de ongeveer 3.000 werknemers van Audi Brussels.

Maar is de sluiting van de fabriek definitief? Dat is nog onduidelijk. Van de drie mogelijke scenario’s – een nieuw model, investeerders of alternatieven – zijn nu alleen de laatste twee nog over. Er wordt gekeken naar mogelijke alternatieven binnen het Volkswagen-concern, zoals het produceren van onderdelen voor andere assemblagefabrieken, het maken van tractoren die vliegtuigen op luchthavens trekken, of het recyclen van motoren.

Daarnaast wordt ook de optie van het aantrekken van investeerders, zoals Chinese autobouwers, nog verder onderzocht. Geruchten gaan rond dat er interesse is vanuit China om de fabriek over te nemen. De vakbonden dringen nu aan op duidelijkheid over deze alternatieve mogelijkheden tijdens de volgende ondernemingsraad op 17 september. Echter, ze zijn sceptisch over de haalbaarheid van deze alternatieve productie. “Als er bijvoorbeeld wordt overgestapt op batterij-assemblage, betekent dat werk voor slechts 300 mensen”, zegt vakbondsman Ronny Liedts (ACV-Metea). “Dat is slechts tien procent van het huidige personeelsbestand. Duizenden mensen zouden dan hun baan verliezen. Dat is voor ons geen alternatief en komt eigenlijk neer op een sluiting. Een echt alternatief voor ons is wanneer minstens de helft van het personeel aan boord kan blijven.”

Terwijl de werknemers van Audi Brussels wachten op antwoorden en vechten voor hun toekomst, blijft de fabriek voorlopig in stilte gehuld. De spanning en onzekerheid zijn voelbaar, terwijl de hoop op een positieve wending blijft hangen in de lucht.


Source: https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20240904_91895674

.


Door NieuwsBlad

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor de nieuws brief!


1 keer per dag de belangrijkste berichten,
1 keer per week de belangrijkste headlines,
en de nieuwste uitzendingen van hnmda,
zo in je postvakje... zeg nu ja....