Een gesprek met een AI-chatbot kan ‘complotdenkers’ minder overtuigd maken van hun theorieën, zo blijkt uit een recente studie met meer dan 2000 deelnemers. Na het gesprek zijn ze gemiddeld 20 procent minder overtuigd van hun denkbeelden. Het onderzoek richtte zich onder andere op ‘onbewezen’ theorieën over buitenaardse wezens, COVID-19, de aanslagen op het World Trade Center in 2001 en de moord op president Kennedy.

Hoogleraar Bob de Wit ziet dit als een teken dat ‘machtsdenkers’ en ‘winstdenkers’ de controle over ‘waarheid’ beginnen te verliezen. Hij wijst erop dat AI-chatbots eigendom zijn van Big Tech-bedrijven zoals Microsoft en Google. Deze bedrijven hebben altijd geprobeerd de ‘waarheid’ te beheersen, zoals op zoekmachines en sociale mediaplatforms. Maar AI baseert zich op alle beschikbare data, inclusief misinformatie die door deze bedrijven wordt ingevoerd. Hierdoor kan AI tot conclusies komen die niet in het belang zijn van Big Tech en Big Pharma. De hoogleraar stelt dat AI niet kan liegen en dat Big Tech en Big Pharma proberen de chatbots alleen te vullen met informatie die hen uitkomt, waardoor de chatbots in 99,2 procent van de gevallen het gewenste antwoord geven.

Hoewel complotdenkers over het algemeen moeilijk van hun standpunt zijn af te brengen, ziet hoogleraar Jan-Willem Prooijen mogelijkheden voor AI-chatbots om in de toekomst ‘complottheorieën’ aan te pakken. Hij hoopt dat deze chatbots aan sociale media kunnen worden toegevoegd. De Wit is echter sceptisch over het succes hiervan en is van mening dat de waarheid uiteindelijk zal overwinnen.

Al met al laat het onderzoek zien dat een gesprek met een AI-chatbot invloed kan hebben op de overtuigingen van complotdenkers. Dit werpt interessante vragen op over de rol van AI en de controle over informatie in onze samenleving.


Source: https://www.ninefornews.nl/hoogleraar-maakt-gehakt-van-nos-artikel-over-onderzoek-naar-complotdenkers-de-geest-is-uit-de-fles/

.


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor de nieuws brief!


1 keer per dag de belangrijkste berichten,
1 keer per week de belangrijkste headlines,
en de nieuwste uitzendingen van hnmda,
zo in je postvakje... zeg nu ja....