Eurostar, de uitbater van hogesnelheidstreinen, heeft aangekondigd dat ze van plan zijn om in 2025 geen treinen meer te laten rijden op Nederlandse bodem. Deze dreiging komt voort uit het gebrek aan toegang tot de noodzakelijke infrastructuur, wat resulteert in het opschorten van de verbindingen met Londen en Parijs. Eurostar-topvrouw Gwendoline Cazenave heeft dit kenbaar gemaakt in een opiniestuk dat gepubliceerd is in de Nederlandse krant Het Financieele Dagblad.
Volgens Cazenave zorgt het verval van de Nederlandse spoorinfrastructuur voor toenemende betrouwbaarheidsproblemen, capaciteitsbeperkingen en frustrerende vertragingen voor de reizigers. Momenteel mogen de Eurostar-treinen op bepaalde trajecten slechts 80 kilometer per uur rijden in plaats van de gebruikelijke 160 kilometer per uur.
Daarnaast is er ook de renovatie van het station Amsterdam Centraal, waardoor er momenteel geen rechtstreekse verbinding is van Amsterdam naar Londen. Passagiers die naar het Verenigd Koninkrijk willen reizen, moeten nu overstappen in Brussel voor paspoortcontrole. Maar zelfs na de renovatie zullen er nog steeds capaciteitsbeperkingen gelden, aangezien de beschikbare perrons slechts 200 meter lang zijn, terwijl de Eurostar-treinen 400 meter lang zijn.
Cazenave benadrukt dat zonder duidelijkheid over het Nederlandse spoornetwerk en gegarandeerde toegang tot de noodzakelijke infrastructuur, Eurostar gedwongen zal zijn om in de loop van 2025 de verbindingen vanaf Amsterdam en Rotterdam naar Londen en Parijs op te schorten. Momenteel zijn deze steden verbonden via Brussel.
Eurostar heeft aangegeven dat er binnenkort een beslissing zal worden genomen, afhankelijk van de voortgang van de gesprekken met stakeholders zoals de regering, Prorail (de Nederlandse spoornetbeheerder) en NS (spoorwegmaatschappij). Deze gesprekken zijn al enige tijd aan de gang.
In 2023 reisden maar liefst 4,2 miljoen passagiers met Eurostar tussen Nederland, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en België. Eurostar is grotendeels eigendom van de Franse spoorwegmaatschappij SNCF Voyageurs, maar ook de Belgische spoorwegmaatschappij NMBS heeft een belang in het bedrijf.
De toekomst van de Eurostar-verbindingen met Nederland blijft dus onzeker, maar hopelijk kunnen de betrokken partijen tot een oplossing komen om de treindiensten te behouden en de reizigers tevreden te stellen.
Source: https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20240919_95266644
.