Nog geen week nadat Alfa Romeo zijn Milano lanceerde, verandert de Italiaanse autobouwer de naam van het nieuwe model al. De Milano, een compacte cross-over, zal voortaan Junior heten. Opvallend genoeg is politieke druk vanuit de Italiaanse regering de reden voor de naamsverandering.
Vandaag om 12:00
Adolfo Urso, de Italiaanse minister van Ondernemen en – jawel – ‘Made in Italy’, zegt tevreden te zijn met de naamsverandering. Milano, een verwijzing naar de historische thuisstad van Alfa Romeo, is immers de eerste Alfa Romeo die volledig buiten Italië wordt vervaardigd — in Polen. Een wet uit 2003 verbiedt het gebruik van Italiaanse merknamen op producten die buiten Italië zijn vervaardigd.
“Anders wordt een valse indicatie gegeven”, aldus Urso, die lid is van de extreemrechtse partij Fratelli d’Italia van premier Giorgia Meloni en druk uitoefende voor een naamsverandering. Toch is het enigszins opvallend dat de wet ook in dit geval wordt toegepast, want ze is in de eerste plaats bedoeld om beschermde namen uit de landbouw- en voedingssector te garanderen, zoals Parmezaanse kaas, balsamico uit Modena of San Marzano-tomaten.
(Lees verder onder de foto)
Urso zei verder dat de Italiaanse regering ervoor wil zorgen dat het autoconglomeraat Stellantis, waar Alfa Romeo sinds 2021 onderdeel van uitmaakt, ten minste een miljoen auto’s in Italië kan produceren. “Als Stellantis denkt dat te kunnen doen, dan graag, anders komt er onvermijdelijk ruimte voor andere autofabrieken. We zijn een vrijemarkteconomie”, aldus Urso. De minister liet weten dat de Chinese partner van Stellantis een vestiging in Europa wil openen. “Dat zou in Italië kunnen, graag zelfs.”
Gratis publiciteit
Alfa Romeo reageerde gelaten en zelfs een beetje laconiek op de naamsverandering. “Ook al dacht Alfa Romeo dat de naam aan alle juridische voorwaarden voldeed en dat er belangrijkere zaken zijn dan de naam van een auto, heeft Alfa Romeo besloten de naam te veranderen.” De Italiaanse autobouwer bedankte de overheid zelfs “voor de gratis publiciteit vanwege deze discussie”.
(Lees verder onder de foto)
“We besluiten te veranderen, hoewel we weten dat we daartoe niet verplicht zijn, omdat we de positieve emoties die onze producten altijd hebben opgeroepen willen behouden en elke vorm van controverse willen vermijden”, besluit CEO Jean-Phillipe Imparato.
De nieuwe naam, Junior is ook verbonden aan de geschiedenis van het merk en was een uitvoering van het model GT 1300 uit 1966. Volgens Alfa Romeo zou de nieuwe Junior 10.000 euro duurder zijn geweest als hij in Italië geproduceerd was.