In het rustige Nederlandse Oisterwijk werd de stilte ruw verstoord door een spectaculaire kunstroof. Met een explosie bliezen de dieven de voordeur van een galerij op en sloegen toe in een flits. Ze gingen er vandoor met een waardevolle collectie kunst, waaronder enkele werken van de beroemde kunstenaar Andy Warhol. Deze dieven waren duidelijk geen gewone kunstrovers, maar zwaargewichten in het vak.

Het was een vroege ochtend in de pittoreske Dorpsstraat toen bewoners werden opgeschrikt door een enorme knal. Een explosief vernielde de voordeur van de MPV Gallery en veroorzaakte chaos in de omgeving. De politie bevestigde al snel dat er veel kunst was gestolen. De ravage was enorm. De daders maakten hun ontsnapping in een gestolen Peugeot, die later werd teruggevonden in het dorp.

Mark Peter Visser, eigenaar van de galerij, was geschokt toen hij hoorde wat er was gebeurd. Hij wist meteen dat dit geen gewone diefstal was, maar een geplande operatie. De dieven hadden het specifiek gemunt op vier zeer zeldzame zeefdrukken van Andy Warhol, genaamd “Reigning Queens”. Deze kunstwerken waren uniek, omdat Visser de enige was die beschikte over de vier zeefdrukken met het nummer twaalf. Het was duidelijk dat deze dieven wisten waar ze naar op zoek waren.

Met brute kracht en explosieven drongen twee mannen de galerij binnen. Een oplettende buurman, die werd gewekt door de knal en het geluid van brekend glas, filmde de hele gebeurtenis. Op de beelden was te zien hoe de daders de schilderijen uit de galerij rukten. Koningin Margrethe II van Denemarken en koningin Elizabeth II van Engeland werden meegenomen, terwijl de zeefdrukken van koningin Beatrix en koningin Ntombi Twala van Swaziland op straat werden achtergelaten.

Volgens kunstdetective Arthur Brand was deze roof opvallend om verschillende redenen. Het gebruik van explosieven is zeldzaam en wijst op daders die serieus te werk gaan. Bovendien richtten ze zich op moderne kunstwerken, terwijl de meeste kunstrovers zich doorgaans richten op werken van oude meesters. Moderne kunst is echter gemakkelijker te verkopen, wat de keuze van de dieven verklaart.

Helaas waren de zeefdrukken zwaar beschadigd tijdens de roof. Als ze in goede staat waren geweest, zouden ze van onschatbare waarde zijn geweest. Maar nu is de buit waardeloos voor de galeriehouder. De twee beschadigde werken die wel werden meegenomen, zullen waarschijnlijk alleen geschikt zijn voor privébezit en kunnen nooit op de markt worden verkocht.

Kunstroven zijn tegenwoordig zeldzaam, maar deze spectaculaire diefstal herinnert ons eraan dat er nog steeds gewiekste criminelen zijn die hun zinnen zetten op waardevolle kunstwerken. De laatste grote kunstroof in Nederland vond plaats in Medemblik, waar meerdere schilderijen werden gestolen. Gelukkig zijn deze werken inmiddels teruggevonden, dankzij de inspanningen van kunstdetective Arthur Brand.

Deze kunstroof in Oisterwijk zal nog lang worden herinnerd als een gedurfde actie van “zwaardere jongens” in de kunstwereld. Het is een trieste herinnering aan de kwetsbaarheid van kostbare kunstwerken en de voortdurende strijd tegen kunstcriminaliteit.


Source: https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20241101_93933473

.


Door NieuwsBlad

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor de nieuws brief!


1 keer per dag de belangrijkste berichten,
1 keer per week de belangrijkste headlines,
en de nieuwste uitzendingen van hnmda,
zo in je postvakje... zeg nu ja....