De onuitputtelijke stroom van lofzangen en koninklijke verering door De Telegraaf bereikte deze week een nieuw hoogtepunt — of moet ik zeggen dieptepunt? — met een glanzende ode aan prinses Amalia, die haar debuut maakte bij een staatsbanket. Ja, u leest het goed: het lijkt wel alsof de krant een soort hofnar is geworden, die zijn pen in rozenwater doopt om maar zo zoet mogelijk over onze koninklijke familie te schrijven. De jonge prinses verschijnt zelfverzekerd en stoer aan het diner, zo kopt de krant in grote, vetgedrukte letters. Is dit nieuws of gewoon een poging om de vorstelijke pracht en praal nog meer op te blazen?
Terwijl Amalia ongetwijfeld charmant en capabel is, zouden we ons moeten afvragen waarom De Telegraaf voelt dat het nodig is om haar op zo’n voetstuk te plaatsen. Is het omdat het goed verkoopt? Omdat het de krant een voorkeursbehandeling oplevert tijdens persmomenten aan het hof? Of is het simpelweg een manier om de monarchie, een institutioneel overblijfsel uit een lang vervlogen tijd, relevant te houden in de ogen van het publiek?

Het artikel beschrijft Amalia’s outfit tot in het kleinste detail en benadrukt haar zelfverzekerdheid, alsof ze al decennia de wereldpolitiek beïnvloedt in plaats van dat ze een twintigjarige is die haar eerste staatsbanket bijwoont. Vergeet niet de cape die ‘zomaar uit de kast van Máxima geleend zou kunnen zijn’. Hieruit spreekt een soort koninklijke magie, een sprookje dat in stand wordt gehouden door zulke verslaggeving.

Wat nog het meest opvalt, is de overdreven manier waarop elk aspect van het banket en haar verschijning wordt geromantiseerd. Van de keuze van haar jurk die misschien wel in Madrid is gekocht, tot het opvallende feit dat ze haar eigen haar omhoog had gestoken voor de gelegenheid. Elk detail wordt opgepoetst tot het glanst van koninklijke goedkeuring.

(Artikel gaat verder onder deze oproep) DDS ligt ZWAAR onder vuur. Nederland wordt kapotgemaakt door het Kartel – en dat Kartel doet er alles aan om DDS óók te slopen, met name qua bereik op socials én financieel. Vind jij het belangrijk dat DDS kan blijven strijden tegen het wanstaltige kartel? Steun ons dan! Doneer aan DDS via BackMe – eenmalig of maandelijks – en help ons de goede strijd elke dag weer te strijden!

Is dit journalistiek? Nauwelijks. Het is eerder een soort koninklijke soap, gesponsord door De Telegraaf, die zichzelf voor gek zet door deze constante, bijna obsessieve vleierij. Moeten we ons niet richten op meer persende zaken die de samenleving beïnvloeden? Kennelijk niet, als het aan De Telegraaf ligt. De vraag blijft dan ook: wie dient deze krant werkelijk met zijn vorstelijke verslaggeving? Het lijkt er sterk op dat het niet het Nederlandse volk is, maar eerder een klein, elitair gezelschap dat baat heeft bij deze koninklijke charade.

In de wereld van het echte nieuws, waar zaken als beleid, economie en wereldvrede de krantenkoppen zouden moeten domineren, blijft De Telegraaf een vreemde eend in de bijt met zijn focus op koninklijke couture en sprookjesachtige verschijningen. Misschien is het tijd dat ze hun journalistieke kompas opnieuw kalibreren, tenzij ze liever verder gaan op het pad van roddelbladen en verhalenvertellers in dienst van de Oranjes.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor de nieuws brief!


1 keer per dag de belangrijkste berichten,
1 keer per week de belangrijkste headlines,
en de nieuwste uitzendingen van hnmda,
zo in je postvakje... zeg nu ja....