Het is weer zover: Schiphol zit in de problemen, en zoals altijd is het de reiziger die de prijs betaalt. Vakantievierders dreigen opnieuw de dupe te worden van een nieuwe ingreep bij de beveiliging van de luchthaven. De directie van Schiphol heeft besloten om de inhuur van beveiliging compleet anders te organiseren, en dat betekent vooral ellende voor de reiziger. Duurdere tickets, langere rijen en een hoop gedoe zijn in aantocht, want het personeel is woedend. Het lijkt wel alsof Schiphol er een sport van maakt om de reiziger te pesten.
Volgens ingewijden wil de directie van Schiphol het aantal beveiligingsbedrijven flink terugschroeven. Van de huidige bedrijven blijven er straks nog maar drie over, waarin Schiphol zelf een belang zal nemen. Minder concurrentie en een financieel belang voor de luchthaven: dat klinkt als een recept voor hogere kosten. En laat dat nu precies zijn wat we kunnen verwachten. „Dat is onvermijdelijk”, bromt een goed ingevoerde bron. De inhuur van beveiligers wordt duurder, de airlines moeten meer betalen, en wie gaat dat allemaal ophoesten? Precies: de reiziger. Alsof de tickets de laatste tijd nog niet duur genoeg zijn geworden door hogere havengelden en vliegbelastingen.
Schiphol zelf ontkent het allemaal niet echt. Een woordvoerder zegt tegen De Telegraaf dat hogere kosten ‘niet noodzakelijk zijn’, maar spreekt ook over een ‘passende prijs-kwaliteitverhouding’. Ja hoor, we weten allemaal wat dat betekent. De reiziger mag weer diep in de buidel tasten terwijl de dienstverlening zogenaamd beter wordt. Maar ondertussen staan we straks weer met z’n allen eindeloos in de rij, wachten op de controle terwijl het personeel – dat al woedend is – zijn uiterste best doet om nog iets van de chaos te maken.
Het is niet alleen de reiziger die de dupe is van dit nieuwe beleid. De beveiligers zelf zijn minstens zo gefrustreerd. CNV-bestuurder Erik Maas vertelt aan De Telegraaf dat ze sinds de aankondiging van maandag woedende beveiligers aan de lijn krijgen. De vakbonden waarschuwen voor chaos, en dat is niet zonder reden. De beveiligers moeten wisselen van werkgever, roosters worden aangepast, en sommige beveiligers moeten straks ’s nachts werken in plaats van overdag. En hoewel Schiphol benadrukt dat niemand zijn baan verliest en de salarissen en arbeidsvoorwaarden behouden blijven, zijn er genoeg mensen die het niet zien zitten. „Sommigen zullen hun baan straks niet meer goed kunnen combineren met hun privéleven”, zegt Maas. Het resultaat? Mensen vertrekken, en dat leidt onvermijdelijk tot langere rijen voor de reizigers.
Een andere hooggeplaatste bron bevestigt de onrust in De Telegraaf. Mensen hebben ongeschreven werkafspraken, unieke posities of roosterafspraken die nu op de tocht staan. En dan is er nog de nieuwe topman, Pieter van Oord, die volgens sommigen een ‘andere wind’ door Schiphol laat waaien. Een hardvochtige wind, zo lijkt het, want de manier waarop deze reorganisatie wordt doorgevoerd, zorgt vooral voor meer onzekerheid en woede onder het personeel.
Het lijkt erop dat Schiphol wederom zijn zaakjes niet op orde heeft. In plaats van te leren van eerdere fiasco’s, lijkt de luchthaven keer op keer dezelfde fouten te maken. Het resultaat? Woedend personeel, onzekerheid en chaos, en uiteindelijk zijn het altijd de reizigers die ervoor moeten boeten. Duurdere tickets, langere wachttijden, en een hoop frustratie. Het wordt tijd dat Schiphol eens ophoudt met het steeds maar weer verschuiven van de problemen naar de mensen die de luchthaven draaiende houden: het personeel en de reizigers.
Maar zoals we inmiddels weten, is dat waarschijnlijk ijdele hoop. De nieuwe topman laat een andere wind waaien, en die wind ruikt vooral naar meer kosten, meer chaos, en minder service. Dus beste reiziger: bereid je maar weer voor op lange rijen, boze beveiligers en hogere prijzen. Schiphol doet het weer.
1 keer per dag de belangrijkste berichten, 1 keer per week de belangrijkste headlines, en de nieuwste uitzendingen van hnmda, zo in je postvakje... zeg nu ja....