Het is crisis in de Duitse industrie. Terwijl de auto- en staalarbeiders worden getroffen door massaontslagen, pakken donkere wolken zich samen boven de erfenis van Frau Merkel. Duitse politici, die jarenlang dachten dat ze het industriële hart van Europa onoverwinnelijk hadden gemaakt, staan nu met hun mond vol tanden. De realiteit is keihard: Volkswagen dreigt fabrieken te sluiten, staalarbeiders bereiden zich voor op stakingen en de Duitse economie bloedt banen. Het industriële bloedbad is in volle gang, en de politiek lijkt niet bij machte om een oplossing te vinden.
Vakbonden zoals IG Metall staan in de startblokken om de strijd aan te gaan. Thorsten Gröger, hoofdonderhandelaar van IG Metall, waarschuwt bij Politico dat “waarschuwingsstakingen” al voor 9 december op de agenda staan. En dat zijn nog maar de voorbodes van wat komen gaat: als de onderhandelingen met de leiding van Volkswagen slecht uitpakken, zijn grootschalige industriële acties onvermijdelijk. De frustratie onder de arbeiders groeit, en terecht. Politici, die jarenlang schermden met de bescherming van banen, zijn nu nergens te bekennen.
Het probleem is dat Duitsland zich in een politieke impasse bevindt. De regerende driepartijencoalitie viel eerder deze maand uiteen, en nu dreigt het maanden te duren voordat er een nieuwe regering gevormd kan worden. Zelfs als er een nieuwe regering komt, zal de beruchte schuldenrem elke vorm van daadkrachtige actie smoren. Geen geld, geen oplossingen. En ondertussen loopt de industrie leeg.
De problemen van Volkswagen zijn slechts het topje van de ijsberg. Vroege investeringen in elektrische auto-technologie hebben voor gigantische vertragingen en kosten gezorgd, waardoor VW achterop is geraakt bij concurrenten zoals Tesla en het Chinese BYD. En als Donald Trump, de aanstaande president van de Verenigde Staten, zijn dreigement om importtarieven op te leggen waarmaakt, dan wordt het helemaal een nachtmerrie voor de Duitse industrie.
Het industriële bloedbad beperkt zich niet tot VW. Ook staalproducent Thyssenkrupp heeft aangekondigd dat er mogelijk tot 11.000 banen verdwijnen tegen 2030. Bosch, ZF Friedrichshafen, Continental — de lijst met bedrijven die banen schrappen wordt elke dag langer. De eens zo trotse Duitse industrie staat op instorten, en niemand lijkt in staat om de neergang te stoppen.
Dit is de realiteit: Duitsland bloeit leeg, en de politici doen alsof hun neus bloedt. Vakbonden bereiden zich voor op grootschalige stakingen, de arbeiders zijn boos, en de bedrijven proberen wanhopig het hoofd boven water te houden. Dit is het industriële bloedbad dat de Duitse politiek zélf heeft veroorzaakt door decennialang in te zetten op een verkeerde koers, de energiewende. En nu? Nu zoekt men naar antwoorden, maar misschien is het al te laat.
1 keer per dag de belangrijkste berichten, 1 keer per week de belangrijkste headlines, en de nieuwste uitzendingen van hnmda, zo in je postvakje... zeg nu ja....