De groei van elektrische auto’s zorgt namelijk ook voor een enorme groei van publieke laadpalen. Vier jaar geleden waren er in Nederland nog geen 40.000 laadpalen, maar inmiddels zijn het er meer dan 100.000. En daar zijn de laadpunten bij mensen thuis en langs de snelweg nog niet eens bij meegerekend. Die sterke groei leidt tot veel irritatie in woonwijken, en dat is logisch. Gemeenten zoals Veenendaal, Steenwijk en Almere zien dat buurtbewoners zich steeds meer verzetten tegen de aanleg van laadpalen. In Almere liep het zelfs zo uit de hand dat een aannemer werd bedreigd tijdens het plaatsen van een laadpaal.
Het probleem wordt ook erkend door verkeersonderzoeker Giuliano Mingardo van de Erasmus Universiteit Rotterdam. En volgens hem zal dit probleem de komende jaren alleen maar groter worden. Want naarmate het aantal elektrische auto’s toeneemt, zullen meer eigenaren een aanvraag voor een laadpaal doen. Zeker in wijken waar mensen geen eigen oprit hebben, zorgt dat voor discussie. En wie kan ze ongelijk geven? Mensen moeten ergens hun auto kwijt, en het lijkt erop dat gemeenten vooral luisteren naar de elektrische rijder, terwijl de brandstofauto’s steeds verder worden weggezet.
Wat nog schrijnender is, is de reactie van gemeenten op de bezwaren. In sommige plaatsen wordt naar de bewoners geluisterd, maar in Veenendaal bijvoorbeeld niet. „Over het algemeen vervangt een elektrische auto een fossiele auto dus de parkeerdruk neemt niet toe,” aldus een gemeentewoordvoerder. Maar dat is simpelweg niet waar, benadrukt Kraaiveld terecht. Een laadplek is bedoeld om te laden, maar ná het laden wordt de elektrische auto vaak op een gewone openbare parkeerplek gezet. En dan staat de laadplek leeg, terwijl de parkeerdruk alleen maar groter wordt.
Het wordt tijd dat gemeenten stoppen met klakkeloos pleasen van de groene lobby en gaan luisteren naar hun inwoners. Want zoals altijd zijn het de gewone mensen die de rekening betalen voor deze groene waanzin. Iedereen wil wel groener worden, maar het kan niet ten koste blijven gaan van de mensen die nu gewoon een auto nodig hebben om hun leven op de rit te houden. Het is tijd voor een eerlijk parkeerbeleid, waarin iedereen een plek heeft — niet alleen de Tesla-rijder.
.