Het tijdperk waarin de automobilist nog lekker kon doorrijden in de bebouwde kom, lijkt nu echt voorbij te zijn. Het Openbaar Ministerie heeft namelijk groen licht gegeven voor het inzetten van flitspalen langs 30-kilometerwegen door heel Nederland. Vanaf nu kan iedereen die iets te hard rijdt op deze wegen ook daar geflitst worden. En ja, dat betekent weer een stapje dichter bij het volledig regisseren van ons rijgedrag door de overheid. Is dit weer een voorbeeld van een betuttelende staat die haar burgers continu in de gaten wil houden, of hebben ze hier toch een punt?
In Amsterdam is vorig jaar al een pilot uitgevoerd met zowel flexibele als vaste flitsers langs 30-kilometerwegen. En ja, de gemiddelde snelheid ging naar beneden. Dat betekent dus dat het werkt, zegt Van Kessel. Maar de vraag is tegen welke prijs. Want het gaat hier niet alleen om veiligheid, maar ook om de vrijheid van de weggebruiker. We kunnen allemaal begrijpen dat hard rijden in een woonwijk gevaarlijk is, maar het lijkt erop dat de overheid ons simpelweg steeds minder ruimte geeft om zelf na te denken en verantwoordelijkheid te nemen.
De landelijke inzet van deze flitspalen betekent overigens niet dat er straks in elke wijk een camera zal staan. Het is volgens het OM het sluitstuk van maatregelen om te hard rijden tegen te gaan. De politie en gemeenten moeten eerst andere maatregelen nemen, zoals educatie en verkeerscampagnes, voordat er een flitspaal komt. Maar laten we eerlijk zijn: dit is gewoon de volgende stap in een al langlopende trend waarin de overheid steeds meer grip wil krijgen op het dagelijks leven van de burger.
Laten we hopen dat dit niet het begin is van een verdere uitholling van de vrijheid op de weg, en dat de overheid deze maatregelen echt alleen inzet waar het absoluut nodig is. Want anders wordt het voor de gewone automobilist steeds moeilijker om zich nog vrij te bewegen, zonder continu in de achteruitkijkspiegel te moeten kijken of er niet weer ergens een boete op de loer ligt.
.