De decadentie van de westerse beschaving heeft een nieuw dieptepunt bereikt, en het komt met de naam Danny Tantrum. De noise-artiest uit Texas besloot dit weekend dat het een goed idee was om zijn eigen uitwerpselen te eten, midden op het podium tijdens een optreden in Austin. Omdat, volgens hem, “art”. Als dit kunst is, wat is dan de definitie van waanzin? De scheidslijn tussen geniaal en compleet gestoord is volledig vervaagd, en wat overblijft is een glibberige puinhoop waar niemand trots op kan zijn.
Tijdens een show in de Coral Snake in Austin besloot Tantrum dat zijn “performance” een stap verder moest gaan dan normaal. Voor de ogen van zijn publiek ging hij letterlijk op een kruk zitten, deed zijn behoefte, en at het vervolgens op. Het podiumpersoneel schoot in actie, beëindigde de show en gaf schoonmaakspullen aan Tantrum, die het lef had om zijn eigen vuiligheid op te ruimen. En alsof dat nog niet genoeg was, heeft hij deze bizarre stunt al eerder uitgevoerd, volgens zijn eigen Instagram-posts.
Laten we het beest bij de naam noemen: dit is geen kunst. Dit is een complete mislukking van moreel en intellectueel besef. Kunst is bedoeld om te inspireren, om mensen aan het denken te zetten of emotie op te roepen. Maar dit? Dit is niets meer dan nihilistische decadentie, een spiegel van een beschaving die haar kompas kwijt is.
Critici vergelijken Tantrums stunt met die van GG Allin, de beruchte punkrocker die zijn optredens bekend liet staan om geweld, zelfverminking en soortgelijke walgelijke acts. Maar zelfs Allin had een onderliggende boodschap, hoe verwerpelijk ook. Tantrum daarentegen lijkt te opereren zonder enig doel, behalve het bevorderen van zijn eigen shockwaarde. Als dit het hoogtepunt van moderne kunst is, dan mogen we ons afvragen of onze cultuur nog een toekomst heeft.
Wat we hier zien, is een verontrustend teken van de morele en culturele achteruitgang van het Westen. Dit soort “performances” kunnen alleen plaatsvinden in een wereld die elke vorm van zingeving verloren heeft. Zoals GG Allin ooit werd verguisd door christelijke gemeenschappen als een “satanische” figuur, zo zal Tantrum waarschijnlijk door velen worden gezien als een teken dat we steeds verder afdwalen van het licht. En terecht.
De timing van deze groteske stunt is bijna ironisch. Tijdens de kerstperiode, een tijd waarin velen reflecteren op liefde, vrede en vergeving, krijgen we deze pijnlijke herinnering aan hoe ver onze samenleving is afgedwaald. Danny Tantrum en zijn walgelijke optreden zijn niet alleen een belediging voor kunst, maar ook voor elke vorm van beschaving en fatsoen.
(Artikel gaat verder onder deze oproep) Steun De Dagelijkse Standaard financieel via BackMe, want alleen met uw bijdrage kunnen wij ons belangrijke rechtse werk voortzetten en een krachtig alternatief blijven vormen voor de linkse mainstream media. Uw steun is cruciaal om onze onafhankelijke stem te behouden en de vrijheid van meningsuiting te waarborgen in een medialandschap dat vaak overheerst wordt door eenzijdige opvattingen. Samen kunnen we de balans bewaren en een pluriform medialandschap in stand houden.
Het enige wat we kunnen hopen, is dat dit soort verwerpelijke “kunst” een wake-up call is. Een teken dat we moeten terugkeren naar normen en waarden die ons naar een hoger niveau tillen in plaats van ons in de modder te laten wentelen. Zoals de oude Romeinen ooit ten onder gingen aan decadentie en moreel verval, lijkt de westerse beschaving nu in dezelfde valkuil te trappen.
.