De banken worden politiek onder druk gezet om slachtoffers van onlinefraude vaker te vergoeden. Momenteel kunnen klanten een klacht indienen bij Ombudsfin, die dan onderzoekt of de klant nalatig is geweest. Als dat niet het geval is, adviseert Ombudsfin de bank om de slachtoffers alsnog te vergoeden. In 2023 gebeurde dit 350 keer, op meer dan 1000 klachten. Echter, in twee op de drie gevallen negeerden de banken het advies van Ombudsfin, omdat deze adviezen niet bindend zijn.
In de supernota van Bart De Wever staat het voornemen om de adviezen van Ombudsfin bindend te maken. Dit zou betekenen dat banken veel meer slachtoffers moeten vergoeden. Consumentenorganisatie Testaankoop juicht deze passage toe en vindt dat er geen reden is om de adviezen niet bindend te maken. Testaankoop pleit ook voor extra beveiliging bij overschrijvingen van grote bedragen en het controleren van rekeningnummers.
De banken zijn echter niet blij met deze plannen. Ze vinden dat de fraudetechnieken te snel evolueren en dat banken niet verantwoordelijk moeten zijn voor fouten van klanten. Ze benadrukken dat ze al grote inspanningen leveren om fraude te voorkomen, maar dat ze dit niet alleen kunnen.
Source: https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20250110_95670813
.