Een gevaarlijke situatie dreigt voor eigenaars van Citroën C3 en DS3 auto’s, gebouwd tussen 2009 en 2019. Er is namelijk een probleem met de airbag, waardoor maar liefst 71.333 eigenaars in België hun wagen naar de garage moeten brengen. Gelukkig zijn er momenteel slechts 28.000 van deze auto’s nog in omloop. In heel Europa gaat het om een indrukwekkend aantal van 869.000 auto’s die teruggeroepen moeten worden. Het grote risico is dat de airbag kan ontploffen, wat natuurlijk zeer gevaarlijk kan zijn.

Stellantis, het moederbedrijf van Citroën, heeft al 71.333 eigenaars van de betreffende auto’s op de hoogte gebracht via een brief. Zij moeten zo snel mogelijk een afspraak maken om hun wagen naar de garage te brengen voor een grondige controle en reparatie. Virginie Moerenhout van Stellantis benadrukt echter dat momenteel slechts 28.000 van deze auto’s nog in omloop zijn.

Het probleem met de airbags wordt veroorzaakt door de Japanse fabrikant Takata. De inflator, het onderdeel dat de airbag moet opblazen bij een impact, bevat chemicaliën die slecht verouderen. Hierdoor kunnen de airbags plotseling ontploffen en metalen deeltjes loslaten. Om dit gevaar te voorkomen, moeten in heel Europa in totaal 869.000 Citroën- en DS-auto’s gerepareerd worden.

De terugroepactie in België maakt deel uit van een grotere campagne die al in andere Europese landen is gestart. De reparaties zullen gefaseerd worden uitgevoerd vanaf eind februari of begin maart. Stellantis heeft de hulp ingeroepen van VAB om ervoor te zorgen dat alle auto’s tegen de zomer gerepareerd zijn.

Het is belangrijk om te vermelden dat er in België nog geen incidenten of ongevallen zijn gemeld met de Japanse airbags. Desalniettemin is het van groot belang dat eigenaars van de betreffende auto’s zo snel mogelijk actie ondernemen en hun wagen laten controleren en repareren.

Naast Citroën hebben ook andere automerken zoals Volkswagen, BMW, Nissan en Toyota recentelijk uitgebreide terugroepacties gelanceerd vanwege problemen met de airbags. Het is een ernstige kwestie, aangezien ontplofte Takata-airbags wereldwijd al minstens dertig dodelijke slachtoffers en meer dan 400 gewonden hebben veroorzaakt. Het heeft echter lang geduurd voordat de eerste auto’s met defecte airbags werden teruggeroepen, aangezien de eerste incidenten al in 2004 werden gemeld en pas tien jaar later actie werd ondernomen. In 2017 moest Takata uiteindelijk faillissement aanvragen vanwege de vele schadeclaims.

Voor eigenaars van een Citroën C3 of DS3 die moeten terugkeren naar de garage, zal Stellantis hen op de hoogte stellen via een brief. Daarnaast kunnen ze ook terecht op de website van Citroën voor meer informatie. Het gaat specifiek om de volgende modellen: Citroën C3 fase 2 (van 2009 tot 2019) en Citroën DS3 (van 2009 tot 2019). Andere modellen zoals de Citroën C3 Picasso, Citroën C3 fase 1, Citroën C3 fase 3 en Citroën C3 Pluriel ondervinden geen hinder van dit probleem.


Source: https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20250122_94976661

.


Door NieuwsBlad

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *