![](https://r.testifier.nl/Acbs8526SDKI/resizing_type:fill/width:1200/height:630/plain/https%3A%2F%2Fs3-newsifier.ams3.digitaloceanspaces.com%2Fstaging.dailystandard.nl%2Fimages%2F2025-02%2Fshutterstock-2412154257-67adcc09d0a7e.jpg@webp)
Het is geen geheim dat de relatie tussen de media en de overheid vaak op gespannen voet staat. Journalistieke integriteit zou voorop moeten staan, maar de recente onthullingen over Reuters en het Amerikaanse ministerie van Defensie (DoD) werpen een schaduw over deze principes. Uit documenten blijkt namelijk dat Reuters tussen 2018 en 2022 maar liefst 9 miljoen dollar ontving van het DoD voor een project dat omschreven wordt als “grootschalige sociale misleiding”. Ja, u leest het goed: sociale misleiding.
Wat gebeurde er precies
Volgens de vrijgegeven documenten, die onder meer door Elon Musk onder de aandacht zijn gebracht, betaalde het DoD deze miljoenen aan Reuters voor een zogenaamd “social engineering”-programma. Hoewel DARPA, het onderzoeksbureau van het DoD, beweert dat het project bedoeld was voor cyberverdediging, roept de betrokkenheid van een nieuwsgigant als Reuters grote vragen op. Waarom zou een persbureau, dat zichzelf presenteert als onafhankelijk en objectief, miljoenen ontvangen voor een programma dat gericht is op het beïnvloeden van sociale percepties?
Elon Musk, nooit verlegen om zijn mening te geven, tweette furieus: “Reuters was paid millions of dollars by the US government for ‘large scale social deception’. That is literally what it says on the purchase order! They’re a total scam. Just wow.”
En hij heeft een punt. Als deze onthullingen kloppen, dan is dit een regelrechte aanval op de journalistieke integriteit en het vertrouwen van het publiek in de media. Uit deze documenten blijkt dus dat op de FACTUUR letterlijk staat dat de deal bedoeld is om SOCIALE MISLEIDING te kopen.
Wat?
Pepijn van Houwelingen reageert terecht woest
Ook in Nederland zijn de reacties niet mals. Pepijn van Houwelingen van Forum voor Democratie (FVD) uitte zijn verontwaardiging op X (voorheen Twitter): “Reuters, het grootste persbureau ter wereld waar de massamedia zich dus elke dag op baseert, krijgt, het staat letterlijk (!) zo in het contract, dus miljoenen van het Amerikaanse ministerie van defensie voor ‘grootschalige misleiding’ in het kader van ‘Covid-19 uitgaven’! Kijk!”
Van Houwelingen raakt hier een gevoelige snaar. Als Reuters, een van de meest invloedrijke nieuwsbronnen ter wereld, betrokken is bij een programma dat gericht is op het misleiden van het publiek, wat betekent dat dan voor de berichtgeving waarop wij ons elke dag baseren? En hoe ver reikt deze invloed?
Een patroon van overheidsbemoeienis
Deze onthullingen komen niet uit de lucht vallen. Al langer zijn er zorgen over de verstrengeling van media en overheden. In de Verenigde Staten, maar ook in Europa, zijn er talloze voorbeelden van media-outlets die financiële steun ontvangen van overheidsinstanties. Het gevaar hiervan is duidelijk: wie betaalt, bepaalt. En als de overheid betaalt, dan is de kans groot dat de berichtgeving daarop wordt afgestemd.
De vraag die nu gesteld moet worden, is hoe diep deze verstrengeling gaat. Is Reuters een uitzondering, of is dit slechts het topje van de ijsberg? En wat betekent dit voor de objectiviteit van de media in het algemeen?
Als we berichten over USAID en de EU dan erbij betrekken dan kunnen we alleen maar concluderen: de mainstream media zijn door de overheid gekocht.
(Artikel gaat verder onder deze oproep) Bij DDS steunen we ON! van harte. Het OM heeft de aanval ingezet tegen Ongehoord Nederland. Dat kunnen en mogen we niet accepteren. Vecht terug! Hoe? Door nu LID te worden van ON! Voor slechts 10 euro per jaar steun je ON! en zorg je ervoor dat Raisa Blommestijn, Tom de Nooijer en Jonathan Krispijn het kunnen opnemen tegen de Woke-mafketels van het OM! WORD DUS LID!
Een wake-upcall
De onthullingen over Reuters en het DoD zijn een wake-upcall voor iedereen die waarde hecht aan een vrije en onafhankelijke pers. Het is essentieel dat Reuters hier tekst en uitleg over geeft. Wat hield deze “deceptie” precies in?
Als deze praktijken niet worden aangepakt, dan zal het vertrouwen in de media verder afbrokkelen. En dat is iets wat we ons niet kunnen veroorloven in een tijd waarin desinformatie al zo’n groot probleem is: desinformatie door media-outlets die bewust propaganda verkopen voor overheden!
.
![](https://r.testifier.nl/Acbs8526SDKI/resizing_type:fill/width:1200/height:800/plain/https%3A%2F%2Fs3-newsifier.ams3.digitaloceanspaces.com%2Fstaging.dailystandard.nl%2Fimages%2F2025-02%2Fshutterstock-2412154257-67adcc09d0a7e.jpg)