De clichés over vrouwen achter het stuur mogen de vuilnisbak in. Nieuwe cijfers tonen aan dat ze beter kunnen autorijden dan mannen. En als het toch tot een ongeval komt, is dat bij mannen achter het stuur dubbel zo vaak met een dodelijke afloop als bij vrouwen.
Uit onderzoek van het Verkeersveiligheidsinstituut Vias blijkt dat mannen oververtegenwoordigd zijn in verkeersongevallen. Acht op de tien verkeersdoden zijn mannen, vooral bij motorrijders. Maar ook bij fietsers, voetgangers en automobilisten zijn mannen in de meerderheid.
Daarnaast blijkt dat mannen vaker betrokken zijn bij zwaardere verkeersongevallen dan vrouwen. Bij ongevallen met zwaar- en lichtgewonden maken mannen 59 procent uit van het totaal. Dit percentage ligt lager dan hun aandeel in het aantal verkeersdoden, wat erop wijst dat mannen gemiddeld in ernstigere ongevallen terechtkomen.
Opvallend is dat je statistisch gezien dubbel zoveel kans hebt om een verkeersongeval te overleven als er een vrouw achter het stuur zit. Bij ongevallen met vrouwelijke bestuurders loopt 9 op de 1000 ongevallen fataal af, terwijl dit bij mannelijke bestuurders 18 op de 1000 is.
Deze oververtegenwoordiging van mannen in verkeersongevallen is grotendeels te verklaren door hun risicogedrag. Mannen hebben de neiging om hun capaciteiten te overschatten en vertonen vaker risicovol gedrag, zoals te hard rijden en drinken. Vrouwen zijn zich vaak beter bewust van de gevaren en nemen een meer defensieve en preventieve rijstijl aan.
De rolpatronen in de maatschappij spelen hierbij een rol. Van jongs af aan worden jongens aangemoedigd om risico’s te nemen en alles onder controle te hebben, terwijl meisjes worden gesocialiseerd om voorzichtiger te zijn en de regels te volgen. Deze patronen worden weerspiegeld in het autorijden.
Het is belangrijk om deze cijfers in gedachten te houden en niet te snel te oordelen over de rijvaardigheid van vrouwen. Ze kunnen namelijk net zo goed, of zelfs beter, autorijden dan mannen.
Source: https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20250224_95828495
.