Bijna zes jaar na de tragische zelfmoord van een 11-jarig Frans meisje, staat haar voormalige lerares eindelijk voor de rechtbank. Deze zaak markeert een historisch moment in Frankrijk, omdat het de eerste keer is dat een leerkracht wordt vervolgd voor “morele intimidatie” van een leerling. De beschuldigde vrouw loopt het risico om twee jaar gevangenisstraf te krijgen.
Het leven van Evaëlle uit Herblay-sur-Seine nam een tragische wending op 21 juni 2019, toen ze zichzelf van het leven beroofde. Haar ouders beweren dat ze dit deed als gevolg van aanhoudend pestgedrag op school, zowel door haar medeleerlingen als door haar lerares, Pascale L.
De problemen begonnen een jaar eerder, aan het begin van het schooljaar in 2018. Naast verwijten en gewelddadig gedrag kreeg Evaëlle ook te maken met spanningen met haar lerares, met name over een medisch protocol voor haar rugproblemen. Tijdens een sessie over pesten, kort nadat Evaëlle bijna onder een bus was geduwd door een medeleerling, moest ze voor de klas staan en werd aan haar klasgenoten gevraagd om kritiek op haar te uiten, waarop Evaëlle zich moest verantwoorden. Dit werd later door Evaëlle thuis “de ergste dag van haar leven” genoemd.
Hoewel Evaëlle enkele maanden voor haar dood van school was veranderd, besloten haar ouders toch een rechtszaak aan te spannen tegen haar voormalige lerares. Pascale L., nu 62 jaar oud, werd aanvankelijk beschuldigd van doodslag, maar deze zaak werd geseponeerd omdat de rechter oordeelde dat het niet mogelijk was om de precieze factoren die tot de dood van Evaëlle hebben geleid, vast te stellen. Het tienermeisje had ook te kampen met andere problemen in de dagen voorafgaand aan haar dood, waaronder relationele problemen.
Pascale L. werd doorverwezen naar de strafrechter van Pontoise, waar ze maandag voor het eerst terechtstond. In het dossier wordt de lerares verweten Evaëlle “regelmatig” te hebben vernederd voor haar klas, haar “op de achtergrond te hebben geïsoleerd” en “lesuren over pesten te hebben georganiseerd waarbij Evaëlle werd gestigmatiseerd als slachtoffer”. Deze gedragingen hebben de leefomstandigheden van het jonge meisje aanzienlijk verslechterd, aldus de aanklacht.
Pascale L. ontkent echter dat ze iets verkeerd heeft gedaan. Ze beweert dat ze meer dan 33 jaar ervaring heeft als lerares en dat ze niet op de hoogte was van enige intimidatie van Evaëlle door haar medeleerlingen. Ze ontkent ook dat ze ooit iets in die richting heeft gedaan. Haar directeur heeft haar altijd verdedigd en heeft in een brief aan het rectoraat de “paniekerige en ongerechtvaardigde aanvallen op haar persoon” veroordeeld. Hij beweert dat hij destijds niets te verwijten had aan Pascale L. en dat er nooit klachten over haar waren tijdens de jaren dat ze bij hen les gaf.
In haar professionele evaluaties werd Pascale L. beschreven als “ernstig”, “dynamisch” en “gewetensvol”. Haar collega’s op het Isabelle Autissier College hebben echter een ander beeld van haar geschetst. Ze beschrijven haar als een “autoritaire” leerkracht die graag leerlingen vernedert. Pascale L. betwist deze beschuldigingen en hoopt dat de rechtbank naar haar kant van het verhaal zal luisteren.
Deze zaak werpt een schokkend licht op de ernstige gevolgen van pestgedrag op school en de verantwoordelijkheid van leerkrachten om een veilige omgeving te creëren voor hun leerlingen. Het is nu aan de rechtbank om te bepalen of Pascale
Source: https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20250311_93081934
.
