
De afdeling voor Efficiëntie van de Overheid (DOGE) heeft een nieuwe update uitgebracht in haar lopende audit van de Sociale Zekerheidsadministratie (SSA). Dit programma is een belangrijke focus voor de afdeling en DOGE heeft wekelijks updates uitgebracht over haar bevindingen op X. In een bericht over de kwestie van de Sociale Zekerheid dat op 12 maart 2025 is geplaatst, kondigde DOGE een grote verandering aan in hoe de SSA zal omgaan met klachten over klantenservice om fraude te verminderen.
Zelfs terwijl Elon probeert het Sociale Zekerheidsprogramma te redden door fraude te verminderen, blijft de mainstream media Elon Musk en DOGE belasteren. The Washington Post schreef een historisch artikel dat de stap probeerde af te schilderen als schadelijk voor ouderen. DOGE reageerde met haar eigen bericht, waarin de ongegronde beschuldigingen werden weerlegd. Dat heeft op zijn beurt geleid tot een grote ruzie op X waarin commentatoren The Washington Post hebben bekritiseerd vanwege haar absurde beweringen.
De controverse begon toen Karen Tumulty, een journalist voor The Washington Post, een bericht plaatste op X. Ze zei: “SCOOP: Social Security, onder druk van DOGE, overweegt grote bezuinigingen op de telefonische dienstverlening. De instantie overweegt het beëindigen van het telefoonprogramma dat helpt bij het verwerken van claims en dat door miljoenen mensen wordt gebruikt, door” gevolgd door de namen van enkele personen.
DOGE plaatste een uitgebreide reactie. Ze zeiden: “Dit is onnauwkeurig en misleidend. @SocialSecurity beschermt onze ouderen door ervoor te zorgen dat bankrekeningen niet worden gewijzigd zonder of met minimale authenticatie. Ongeveer 40% van de fraude met directe stortingen van de Sociale Zekerheid is gerelateerd aan fraudeurs die de SSA bellen en de directe stortingsbankrekening wijzigen van de juiste naar een frauduleuze.”
De afdeling legde uit dat deze verandering eigenlijk de standaard is in andere financiële diensten. Ze zeiden: “Vanaf 29 maart kan men om de directe stortingsbankrekening te wijzigen: dit online doen met 2FA (Call Center Technicians beschikbaar om begunstigden te helpen bij de website) [of] dit persoonlijk doen bij een SSA Service Center.”
DOGE eindigde het bericht over de Sociale Zekerheid door uit te leggen dat dit geen invloed zal hebben op de dienstverlening aan gebruikers. Ze concludeerden: “Dit is identiek aan de fraudebescherming bij bijna alle grote banken, waar stortingswijzigingen online of persoonlijk worden gedaan. Alle andere telefonische diensten van de SSA blijven ongewijzigd.”
Conservatieve sociale media-gebruikers mengden zich in de controverse. Een account zei: “SSA heeft al een beruchte telefonische dienst, letterlijk uren wachten en/of verbreken. Als SSA reageert op DOGE-efficiëntie-audits door een al verschrikkelijke dienst verder te beperken, zou een alternatief belsysteem kunnen worden uitbesteed..?”
“<span class="gfield_required gfield_required_