De aankondiging van de enorme uitbreiding van Al Maktoum International Airport in Dubai is een koude douche voor iedereen die dacht dat Schiphol nog een leidende rol had in de mondiale luchtvaart. Met plannen die zo grootschalig zijn dat ze het begrip ‘luchthaven’ opnieuw definiëren, staat de Nederlandse trots, Schiphol, op het punt om overschaduwd te worden door een veel ambitieuzer, moderner en strategisch beter geplaatst megaproject.

Today, we approved the designs for the new passenger terminals at Al Maktoum International Airport, and commencing construction of the building at a cost of AED 128 billion as part of Dubai Aviation Corporation’s strategy.

Al Maktoum International Airport will enjoy the…

Dubai, onder de visionaire leiding van Mohammed bin Rashid Al Maktoum, zet niet alleen in op een luchthaven die qua passagierscapaciteit en omvang de huidige grootmachten ver achter zich zal laten, maar creëert ook een compleet nieuw economisch en logistiek ecosysteem. De geplande investering van bijna 35 miljard euro vertelt ons één ding heel duidelijk: Dubai speelt niet om tweede te worden. Dit is een regelrechte uitdaging aan het adres van alle grote spelers, waaronder Schiphol en KLM, die nu geconfronteerd worden met een tegenstander die het speelveld niet alleen gelijktrekt, maar opnieuw ontwerpt.

Wat betekent dit voor Nederland? Eerst en vooral een heroverweging van wat haalbaar is in een tijdperk waarin de geografische ligging van Dubai, gecombineerd met ongebreidelde investeringsbereidheid, het tot de onbetwiste hub tussen oost en west maakt. Schiphol, met zijn 61,7 miljoen passagiers, voelt de adem van de draak in zijn nek: een luchthaven die ontworpen is om meer dan vier keer zoveel reizigers te bedienen. Deze ontwikkeling zal niet alleen onze nationale luchtvaartmaatschappij raken, maar ook de gehele economische structuur die afhankelijk is van de luchthaven als kritisch infrastructuurknooppunt.

De dreiging is duidelijk. Terwijl Nederland zich bezighoudt met het indammen van geluidsoverlast en het balanceren van milieubezwaren, bouwt Dubai zonder vergelijkbare beperkingen voort. Dit contrast in ambitie en executie kan wel eens de beslissende factor worden die bepaalt wie de leiders en wie de volgers zijn in de toekomstige luchtvaartindustrie.

Deze situatie roept op tot een dringende en grondige herziening van onze strategieën, zowel op het gebied van luchtvaart als nationale economie. We kunnen niet langer tevreden zijn met incrementele verbeteringen wanneer onze concurrenten radicale transformaties doorvoeren. Nederland moet kiezen: aanpassen of achterblijven.
(Artikel gaat verder onder deze oproep) Bij DDS zijn we KLAAR met de oorlog van de overheid tegen onze BOEREN. Jij ook? Steun het geweldige initiatief van EerlijkEten, FVD, De Dagelijkse Standaard en onze eigen trotse Nederlandse boeren dan! Bestel een mooie Box met het beste vlees, met de lekkerste groente, fruit en aardappelen van EerlijkEten en krijg al die fantastische producten DIRECT van het land van de Nederlandse boer. Geen tussenmensen er tussen in. Geen supermarkten. Geen toegevoegde hormonen. En vooral geen waardeloze vaccins die het vlees feitelijk vergiftigen! Schrijf je VANDAAG nog in!

Laat een ding duidelijk zijn: terwijl Dubai bouwt aan een toekomst die haar tot de onbetwiste koning van de luchtvaart zal kronen, kan Schiphol zich niet veroorloven om te rusten op oude lauweren. De tijd van voorzichtigheid is voorbij; het is nu tijd voor moedige, beslissende actie als we willen dat onze nationale luchthaven relevant blijft in het snel veranderende landschap van de mondiale luchtvaart.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor de nieuws brief!


1 keer per dag de belangrijkste berichten,
1 keer per week de belangrijkste headlines,
en de nieuwste uitzendingen van hnmda,
zo in je postvakje... zeg nu ja....