De introductie van deze zogenaamde OV-feestfiets, ontworpen door kunstenaar Daniël Roozendaal, is exemplarisch voor het verontrustende gebrek aan prioriteit binnen het management van NS. Terwijl het geweld op het spoor toeneemt en reizigers zich steeds onveiliger voelen, focust de NS op een cultureel knutselproject dat meer wegheeft van een middelbare school opdracht dan van serieuze bedrijfsvoering.
Eerst een datingapp. Nu een OV-feestfiets.
Niemand zit op dit soort berichten te wachten als net een, opnieuw, een conducteur in elkaar geslagen is.
Introduceer, in hemelsnaam, snoeiharde maatregelen tegen het treintuig.
NS introduceert Limburgse OV-feestfiets bit.ly/4aXoaUa
In plaats van te investeren in meer beveiliging, betere ondersteuning voor het treinpersoneel of het daadwerkelijk aanpakken van de onderliggende problemen van agressie en overlast, gooit NS geld over de balk met een fiets die eruitziet als een carnavalswagen. Dit terwijl de prijzen van treinkaartjes en OV-fiets verhuur blijven stijgen. De Nederlandse burger betaalt steeds meer voor minder veiligheid en meer frivoliteit.
Dit moet stoppen. Het is tijd dat NS haar verantwoordelijkheid neemt en zich concentreert op wat echt belangrijk is: de veiligheid en het welzijn van haar passagiers en personeel. Feestfietsen en andere culturele escapades zijn leuk voor een dagje uit, maar als het gaat om de dagelijkse realiteit van treinreizen in Nederland, dan hebben we concrete actie nodig, geen decoratieve fietsen.
De NS zou moeten luisteren naar de ernstige waarschuwingen van politici en burgers, en ophouden met het verkwisten van publiek geld aan projecten die niets bijdragen aan de oplossing van urgente problemen. Het is tijd voor de NS om weer op de rails te komen, en wel snel.