“Vliegtuigcarrosserieën van Boeing verlieten regelmatig de fabriek met ernstige gebreken.” Dat heeft een nieuwe klokkenluider van de vliegtuigfabrikant verteld aan BBC.
Santiago Paredes werkte tussen 2010 en 2022 als kwaliteitsinspecteur bij Boeing-leverancier Spirit AeroSystems in Kansas. Aan de Britse openbare omroep getuigt hij nu dat hij binnen het bedrijf de bijnaam “showstopper” toegediend kreeg, omdat hij regelmatig de productie vertraagde door zijn bezorgdheden te uiten. Volgens de man trof hij “vaak” tot wel 200 defecten aan in de verschillende onderdelen die gereed werden gemaakt voor verzending naar Boeing. “Ik ontdekte veel ontbrekende bevestigingsmiddelen, veel verbogen onderdelen en soms zelfs ontbrekende onderdelen.”
Bij Spirit AeroSystems, nog steeds de grootste leverancier van Boeing, weerleggen ze de kritiek van Paredes en zeggen ze dat zijn aantuigingen “compleet onwaar” zijn. Boeing heeft voorlopig geweigerd om commentaar te geven.
Zowel Spirit als Boeing zijn allebei het onderwerp van een onderzoek nadat in januari van dit jaar kort na het opstijgen een ongebruikte deur van een gloednieuwe 737 Max loskwam en een gapend gat in de zijkant van het vliegtuig achterliet. Volgens onderzoekers was de deur oorspronkelijk door Spirit gemonteerd, maar vervolgens door Boeing-technici verwijderd om defecte klinknagels te herstellen.
Niet enige incident
Ook in de daarop volgende maanden werden er meerdere incidenten met Boeing-toestellen gemeld. Zo was er woensdag nog de melding dat een Boeing-vrachtschip een buiklanding had gemaakt in het Turkse Istanboel omdat de voorste wielen omwille van een technisch defect niet waren uitgeklapt. In 2018 en 2019 waren twee 737 Max-toestellen betrokken bij dodelijke crashes, waarbij in totaal 346 mensen om het leven kwamen.
Donderdag raakten dan weer elf passagiers gewond nadat een Boeing 737 in de Senegalese hoofdstad Dakar van de landingsbaan gleed en vervolgens in brand vloog.
(lees verder onder de video)
Niet enige klokkenluider
Paredes is zeker ook niet de eerste klokkenluider die de wantoestanden bij Boeing (en Spirit AeroSystems) aan de kaak stelt. Vorige week kwam de 45-jarige Joshua Dean nog om het leven aan de gevolgen van een ernstige bacteriële infectie. Ook hij was een voormalig kwaliteitsauditor bij Spirit die een klacht tegen het bedrijf had ingediend wegens “ernstig en grof wangedrag door het senior kwaliteitsmanagement van de 737-productielijn”.
In maart van dit jaar kwam ook de 62-jarige John ‘Mitch’ Barnett om het leven door wat leek op een zelf toegebrachte schotwond. Na bijna drie decennia gewerkt te hebben bij de vliegtuigbouwer had Barnett in 2019 aan The New York Times verklaard dat hij “clusters van metalen splinters” had gevonden die over de bedrading van vluchtbesturingen hingen en die “catastrofale schade” hadden kunnen veroorzaken als ze door de draden waren gedrongen.