Google rolt een nieuwe versie van zijn zoekmachine uit, waarbij de resultaten zullen verschijnen in de vorm van door artificiële intelligentie (AI) opgestelde antwoorden. Dat heeft Google dinsdag aangekondigd. Eerder had ook al OpenAI, het bedrijf achter ChatGPT, zijn nieuwste versie van de populaire chatbot voorgesteld.
Vandaag om 21:23
Het dochterbedrijf van Alphabet test de met AI gegenereerde antwoorden al langer, maar tot nu toe moesten mensen intekenen om de experimentele versie uit te proberen. Volgens Google-topman Sundar Pichai leidt die versie tot “meer opzoekingen en meer tevredenheid bij de gebruikers”. Zij krijgen meer verhalende antwoorden, waardoor ze minder vaak moeten doorklikken op allerlei links om hun zoekopdracht beantwoord te zien.
(Lees verder onder de foto)
Concreet krijgt de gebruiker bovenaan de resultatenpagina een met behulp van AI gegenereerd antwoord op zijn zoekopdracht. Hij kan vervolgens klikken op suggesties voor bijkomende vragen, en lager op de pagina volgen de gekende links naar websites die op basis van de zoekcriteria werden gevonden.
De nieuwe versie zal eerst worden uitgerold in de Verenigde Staten, alvorens uitgebreid te worden naar andere landen. Tegen het einde van het jaar zouden meer dan een miljard gebruikers er toegang toe moeten hebben, zei Google tijdens zijn jaarlijkse ontwikkelaarsconferentie aan zijn hoofdzetel in Mountain View, in de westelijke staat Californië.
OpenAI
Google is nog altijd de dominantie zoekmachine, maar het krijgt concurrentie van AI-spelers zoals OpenAI. Die lanceerde maandag nog een nieuwe versie van zijn populaire chatbot ChatGPT, GPT-4o, waarmee men nu ook een gesprek kan voeren. De chatbot kan verder ook beelden analyseren, emoties herkennen, reageren op tekst en video, en gesprekken tussen mensen onmiddellijk vertalen.
De demonstratie die verspreid werd door OpenAI was alvast indrukwekkend: de chatbot lijkt een echte digitale persoonlijke assistent, die in realtime gesprekken kan voeren. “Dit is een grote stap voorwaarts qua gebruiksgemak”, zei CTO Mira Murati. “Interactie wordt veel natuurlijker en veel gemakkelijker.”
Ook Microsoft heeft al langer AI toegevoegd aan zijn zoekmachine Bing.