We hebben een kabinet dat naar eigen zeggen alles anders gaat doen. “Wij slaan een nieuwe weg in,” schrijven de vier partijen in hun hoofdlijnenakkoord.
Jurist Jeroen Pols nam het akkoord onder de loep. Het kabinet gaat hard werken om ons vertrouwen terug te winnen. Hoe gaat zij dat doen?
In het hoofdlijnenakkoord staat dat ‘er een grote toekomst is voor bedrijven die schoon zijn’. “Wat is schoon?” vraagt Pols. “Bedoelen ze CO2-neutraal? Daar zit de crux, alle andere bedrijven mogen van dit kabinet verdwijnen.”
Hiep hiep hoeraaaa, we hebben een kabinet dat alles anders gaat doen, “Wij slaan een nieuwe weg in”. Ze gaan hard werken om ons vertrouwen terug te winnen.
Echt?
Laten we even tussen de regels door lezen en bekijken hoe zij dat gaan doen. pic.twitter.com/GGIyyfbHzR
— Jeroen Pols (@JeroenPols) May 17, 2024
Industrie
Het nieuwe kabinet stelt dat onze Nederlandse industrie van groot belang is voor ons verdienvermogen en dat het van belang is dat we onze fabrieken behouden.
Pols wijst erop dat de industriële productie de afgelopen 16 maanden tussen de 6 en 10 procent daalde op maandbasis. “De industrie verdwijnt uit Nederland en dat gaat niet veranderen.”
Migratie
Verder staat in het akkoord: ‘Er worden concrete stappen gezet naar het strengste toelatingsregime voor asiel en het omvangrijkste pakket voor grip op migratie ooit’.
Beperking van immigratie? Dat zei kabinet-Rutte IV in 2021 ook: ‘Ons doel is om migratie zoveel mogelijk gestructureerd te laten verlopen, ongewenste migratiestromen zoveel mogelijk te beperken en het draagvlak voor migratie in onze samenleving te behouden en te versterken’.
Wooncrisis
Dan de wooncrisis. Het nieuwe kabinet noemt het terugdringen van het historische woningtekort een ‘topprioriteit’. De partijen willen nieuwe gebieden aanwijzen voor grootschalige woningbouw.
Wat stond er in 2021 in de plannen? ‘De woningbouw wordt versneld tot 100.000 woningen per jaar’. Zijn er meer woningen gebouwd? Nee, alleen op papier door de definitie aan te passen, benadrukt Pols.
Reizen
Vliegen. Op langere termijn is doorgroei mogelijk met stillere en schonere vliegtuigen, valt te lezen in het hoofdlijnenakkoord.
Pols: “Met andere woorden: we gaan minder vliegen tot er ooit schone vliegtuigen zijn. Volledig in lijn met [de] 2030-Agenda.”
Landbouw
Over de landbouwplannen zegt hij: “Hier een onsje meer, daar een onsje minder, maar we gaan gewoon door met de stikstofgekkigheid en de doelen moeten integraal gehaald worden. Het is oude wijn in nieuwe zakken, de agrarische sector gaat eraan.”
Over de auteur: Robin de Boer is economisch geograaf. Volg hem hier op Substack.
…