Als je midden in een vlucht zit en plots springt het lampje aan om je te waarschuwen dat de gordel vast moet, dan weet je hoe laat het is. Turbulentie. In het beste geval lijkt het op rijden over kasseien. Maar evengoed maakt het vliegtuig plots een vrije val maken.
Het kan overal gebeuren en het is vaak onvoorspelbaar, zeggen piloten. Maar er zijn wel routes waar het risico groter is. Ook in Europa, zo blijkt.
Van Milaan naar Genève (214 kilometer) bijvoorbeeld. Of van Milaan naar Zürich (203 kilometer). Deze twee korte-afstandsvluchten tussen Italië en Zwitserland staan op de respectievelijke vijfde en tiende plaats in de lijst van ’s werelds meest turbulente vliegroutes van 2023.
Piloten schrijven dat toe aan de invloed van het Alpenreliëf op de luchtstromen. Het gaat hier voor alle duidelijkheid om lichte turbulentie.
De website Turbli.com analyseerde meer dan 150.000 lange- en korte-afstandsvluchten wereldwijd om te kijken op welke vluchten passagiers vorig jaar het vaakst en het hardst door elkaar werden geschud. Ze maakten een rangschikking op basis van de intensiteit van de turbulentie: van licht tot extreem.
De meest turbulente route wereldwijd is dietussen Santiago in Chili en de internationale luchthaven Viru Viru in Santa Cruz (Bolivia). Een vlucht van nog geen 2.000 kilometer maar met de meeste en zwaarste turbulentie in 2023. Het Andesgebergte speelt hier zeker een rol.
Tweede op de ‘zwarte lijst’ staat een binnenvlucht van Almaty naar Bishke (210 kilometer) in Kazachstan.
Zes van de tien ‘meest schokkende vliegroutes’ liggen in Japan en China en dat schrijven experts toe aan de hoge jetstream-activiteit, de straalstroom dus. Ook ook boven het Afrikaanse continent kan je soms schudden en beven in het vliegtuig.
In alle gevallen ging het om lichte turbulentie.
Als je straks met vakantie vertrekt en je maakt je zorgen over een te ruwe landing als gevolg van te veel turbulentie, heeft Tubli.com ook de meest turbulente luchthavens ter wereld opgelijst. Blijft je binnen Europa, moet je je niet te veel zorgen maken. Nummer één op de wereldranglijst is de luchthaven van Santiago (Chili). Natori, Sapporo en Osaka (Japan) en Wellington (Nieuw-Zeeland) maken de top vijf vol.
Kalm blijven
Blijft de vraag wat je als passagier kan doen als je vliegtuig door een zone met veel turbulentie vliegt. Het antwoord is: weinig, vertrouwen hebben in het vliegend personeel. En zorg dat je warm bekertje koffie of thee niet omvalt.
Piloten en crew leren in hun opleiding hoe ze moeten omgaan met turbulentie. “Al kan je niet veel doen eens je in een zone met turbulentie zit”, zeggen piloten.”Behalve kalm blijven en hopen dat je er snel doorheen bent. Vliegtuigen zijn er tegen bestand.”
Stewards en stewardessen leren in hun opleiding dat ze zelf kalm moeten blijven om de passagiers gerust te kunnen stellen. Ze moeten voor hun eigen veiligheid zelf gaan zitten met de veiligheidsgordel aan. Maar eerst moeten ze zorgen dat alles wat kan vallen of wegrollen beveiligd is. En dat er niemand meer op de toiletten zit.