© Elysian

Vliegtuigen op batterijen zijn verre toekomstmuziek? Niet als het van de Nederlandse start-up Elysian afhangt. Die pakt uit met een ontwerp voor een elektrisch vliegtuig dat afstanden tot 800 kilometer kan afleggen.

Thierry Goeman

Bron: cnn

Vandaag om 22:52

De commerciële luchtvaart worstelt met de verplichting om de impact van vliegen op het milieu drastisch te verminderen en ligt momenteel nog lang niet op schema om haar doel tegen 2050 te halen. Duurzame vliegtuigbrandstof wordt niet snel genoeg geproduceerd en er lijken weinig alternatieven in het verschiet te liggen voor brandstofverslindende straalmotoren.

Elektrisch vliegen lijkt helemaal niet zo vanzelfsprekend te zijn als elektrisch rijden, volgens luchtvaartingenieurs. Daarvoor moet de batterijtechnologie eerst nog enkele zeer grote stappen zetten en moeten batterijen worden ontwikkeld waarmee van Brussel tot New York kan gevlogen worden.

Het lijkt verre toekomstmuziek, maar de Nederlandse start-up Elysian heeft nu wel een regionaal elektrisch vliegtuig voorgesteld dat plaats biedt aan 90 passagiers en een bereik heeft van 800 km. Dat wil zeggen dat het gemakkelijk vanuit Brussel naar Londen en terug kan vliegen. Of zelfs naar Zürich. Elysian mikt ook op zulke regionale vluchten. Van Schiphol naar Brussel Airport of naar Londen of Parijs bijvoorbeeld. Of binnenlandse vluchten naar regionale luchthavens.

Batterijen in de vleugels

Het vliegtuig, genaamd E9X, bestaat voorlopig alleen op papier. Maar Elysian, dat samenwerkte met de technische universiteit van Delft, is van plan binnen twee tot drie jaar een schaalmodel te bouwen en een prototype op ware grootte in 2030. Nadien hopen ze geldschieters te vinden.

De E9X krijgt acht propellermotoren, heeft een spanwijdte van bijna 42 meter, groter dan een Boeing 737 of een Airbus A320 – hoewel beide meer dan twee keer zoveel passagiers kunnen vervoeren – en een dunnere romp voor de aerodynamica.

“De batterijen worden in de vleugels geplaatst”, zegt medeoprichter van Elysian Rob Wolleswinkel. Ze mikken op een maximale laadtijd van 45 minuten – wat langer is dan het voltanken van een vliegtuig op kerosine – maar geloven dat een halfuur laden ook haalbaar moet zijn.

Door NieuwsBlad

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor de nieuws brief!


1 keer per dag de belangrijkste berichten,
1 keer per week de belangrijkste headlines,
en de nieuwste uitzendingen van hnmda,
zo in je postvakje... zeg nu ja....