In 2024 ontving De Watergroep, het grootste Vlaamse drinkwaterbedrijf, maar liefst 3.866 klachten, wat een stijging van 94 procent betekent ten opzichte van het voorgaande jaar. Deze alarmerende cijfers werden onthuld door Vlaams CD&V-parlementslid Peter Van Rompuy. Het bedrijf kampt met problemen bij de invoering van een nieuw softwaresysteem, maar Van Rompuy benadrukt dat de Vlaamse gezinnen en ondernemingen hier niet de dupe van mogen worden. De klantendienst kon de toegenomen vraag niet aan, wat resulteerde in langere wachttijden en nog meer klachten. Bijna de helft van de klachten had te maken met ‘klantenzaken’, wat hoogstwaarschijnlijk te wijten is aan het nieuwe softwaresysteem. Ook technische aangelegenheden en communicatieproblemen piekten in 2024. Van Rompuy roept De Watergroep op om snel actie te ondernemen en benadrukt dat de klachten nauwlettend in de gaten moeten worden gehouden. Gelukkig heeft het bedrijf al enkele tientallen nieuwe medewerkers aangenomen om de administratieve achterstand weg te werken. Het is echter zorgwekkend dat de laatste systeemverbeteringen pas tegen april 2025 worden verwacht, ruim anderhalf jaar na de invoering van het nieuwe softwaresysteem. De Watergroep speelt een cruciale rol in de dienstverlening aan Vlaamse gezinnen en ondernemingen, en daarom is het essentieel dat de klachten serieus worden genomen en snel worden opgelost.
Source: https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20250124_91667326
.