De 97-jarige Mable Ogle verbleef na een val een tijdlang in een zorgcentrum. Toen haar kleindochter een kijkje ging nemen in de woning van de dame, deed zij een bizarre ontdekking: alle spullen van Mable waren weg. Door een fout bleken aannemers alle bezittingen van Mable te hebben weggegooid. “Hoe kun je dit vervangen?”
Vandaag om 09:40
Na een val in haar huis op het eiland Wight in oktober 2023, verbleef de 97-jarige Mable Ogle tijdelijk in een zorgcentrum. Maar tijdens haar verblijf daar werd een lek ontdekt in haar huis. De verzekeringsmaatschappij huurde een aannemer in om het beschadigde meubilair weg te halen maar die hield het niet enkel bij de beschadigde spullen.
Ook fotoalbums, oorlogsmedailles, liefdesbrieven, sieraden en zelfs haar make-up werden meegenomen. “Ze hebben letterlijk alles meegenomen”, vertelt kleindochter Karen Henshaw aan Manchester World. “Ik kan haar niet vertellen wat er gebeurd is, haar hart zal breken.”
Het was Henshaw, die voor haar grootmoeder zorgt, die de fout ontdekte. Ze werd namelijk opgebeld door de buren toen die een camionette voor de deur zagen staan. Daar sprak Henshaw met een van de aannemers, die haar wist te vertellen dat het om een miscommunicatie ging en ze te horen hadden gekregen dat de bewoonster overleden was.
Schadevergoeding
Intussen woont Mable Ogle wel weer thuis, maar leeft ze enkel in de woonkamer. Ze heeft nog maar één goed oog, kan niet lopen en krijgt zes keer per dag verzorging aan huis. Zich in het huis verplaatsen doet ze niet en dus kan ze niet zien dat in alle andere ruimtes alles weg is. “Maar ze weet wel dat er iets mis is aangezien ze enkel in de woonkamer verblijft”, aldus de kleindochter.
“Ik begrijp niet hoe een bedrijf zomaar iemands bezittingen kan weggooien. Het is gewoon afschuwelijk als je weet hoe lang het duurt om die bezittingen op te bouwen. En nu is het gewoon weggegooid.”
De 97-jarige Ogle heeft een schadevergoeding van 2.500 pond gekregen haar verzekeringsmaatschappij Royal Sun Alliance. Een woordvoerder van het bedrijf zou ook gezegd hebben dat het hen “oprecht spijt” en dat het bedrag aangeboden wordt als compensatie voor het “onbetwistbare leed” dat de fout veroorzaakt had. Een compensatie die volgens de ombudsman als “redelijk” beschouwd werd.
Maar volgens Karen Henshaw is het niet genoeg, gezien het grote verlies. “Het gaat hier om 97 jaar aan bezittingen. Hoe kun je die vervangen? Ze is een trotse dame die veel spullen had. Dit is walgelijk en ik denk niet dat het goed afgehandeld is.” De kleindochter besloot haar verhaal te doen, omdat ze “het vreselijk zou vinden als dit iemand anders zou overkomen”.