Manipulatie als Politiek Instrument
Silver’s observatie maakt een pijnlijk punt duidelijk: als alle peilers, keer op keer, in cruciale swing states dezelfde marges van slechts één of twee procentpunten tonen, wijst dat op manipulatie. Hij stelt zelfs dat sommige peilers, zoals die van Emerson College, systematisch resultaten herschrijven om dichter bij de ‘conventionele’ uitslag te komen. Harris drie procent voor? Doe maar één procent. Trump vier procent voor? Laten we het twee procent maken.
Waarom doen ze dit? Simpel: als ze Trump werkelijk een stevige voorsprong zouden geven, zou dat de gevestigde orde doen schudden op haar grondvesten. En het zou de oncomfortabele realiteit tonen dat veel Amerikanen Kamala Harris simpelweg niet zien zitten.
Zinloze Peilingen?
Een van de meest opvallende uitspraken van Silver was dat hij de meeste peilingen nauwelijks meer serieus neemt. Volgens hem zijn deze onderzoeken gebaseerd op gebrekkige steekproeven en verouderde methoden. Tegenwoordig neemt slechts vijf procent van de bevolking überhaupt nog de moeite om aan peilingen mee te doen – en dat zijn vaak niet de doorsnee stemmers.
Daarnaast werpt hij nog een interessante vraag op: als Trump-aanhangers in de peilingen zo “enthousiast” zijn, waarom zouden ze dan überhaupt reageren? Trump-supporters staan bekend om hun wantrouwen jegens de media en politici, en velen van hen willen helemaal niet aan zo’n poll meewerken.
Waarom Deze Manipulatie Belangrijk is voor Nederland
Nu vraag je je wellicht af: wat maakt dit uit voor ons hier in Nederland? De invloed van de Amerikaanse verkiezingen is wereldwijd voelbaar. Bovendien laat deze peilingentruc zien hoe makkelijk media en experts publieke perceptie kunnen manipuleren.
Ook in Nederland worden we gebombardeerd met “objectieve” cijfers en analyses, maar hoeveel daarvan is echt te vertrouwen? Zien wij in onze eigen peilingen ook zulke “strategische” aanpassingen om een bepaalde politieke agenda te versterken?
De boodschap is duidelijk: vertrouw niet zomaar op cijfers die gepresenteerd worden door zelfverklaarde “experts.” Uiteindelijk hebben zij vaak hun eigen belangen en willen ze vooral zorgen dat u precies dat denkt wat hen goed uitkomt.
DDS heeft een NIEUWE Dagelijkse Nieuwsbrief. Abonneer je GRATIS en voor niets op deze NIEUWE dagelijkse nieuwsbrief. Deze nieuwsbrief is beter dan de oude nieuwsbrief: 1) we doen het in house dus zijn niet afhankelijk van anderen en 2) de layout en indeling van deze nieuwsbrief is veel handiger. Abonneer je dus. Gratis. Vandaag nog!
.