
nieuwe aankondiging van het Amsterdamse stadsbestuur dat parkeertarieven in
2025 met 3,5 procent worden verhoogd, wordt de drempel voor automobilisten om
de hoofdstad te bezoeken nóg hoger. Voor velen is het inmiddels een luxe
geworden om met de auto naar Amsterdam te trekken, en deze trend lijkt alleen
maar door te zetten.
Vanaf 2025 zal parkeren in het centrum van Amsterdam bijna 8
euro per uur kosten. In de binnenstad stijgt het tarief van 7,50 naar 7,76 euro
per uur, terwijl ook de omliggende wijken meegaan in de prijsstijging. Wie een
auto bezit en gebruikmaakt van een parkeervergunning, betaalt straks ook meer:
van 631 euro per jaar naar 653 euro. Alsof dat nog niet genoeg is, breidt de
gemeente de zones waar betaald parkeren geldt uit in stadsdelen als Zuidoost,
Nieuw-West en Noord.
De boodschap is duidelijk: automobiliteit in Amsterdam wordt
steeds verder ontmoedigd. Het aantal parkeerplaatsen wordt al jaren
systematisch verminderd, met als gevolg dat automobilisten in een steeds
duurder wordend speelveld terechtkomen.
luchtkwaliteit, meer ruimte voor fietsers en voetgangers, en een vermindering
van verkeersdrukte in de stad. Oftewel: de groene gekte regeert! Maar de
keerzijde is dat Amsterdam steeds minder toegankelijk wordt voor mensen die
afhankelijk zijn van een auto.
Daarnaast roept de constante stijging van de parkeerkosten
de vraag op: voor wie is Amsterdam eigenlijk nog toegankelijk? Het lijkt er
sterk op dat de stad voornamelijk wordt ingericht voor haar eigen inwoners – en
dan vooral de bakfietsende yoga-moeders.
weggejaagd, terwijl ondernemers waarschuwen voor de impact op het winkel- en
horecaleven in de stad. Wanneer mensen niet langer bereid zijn de torenhoge
parkeerkosten te betalen, zullen zij simpelweg andere steden kiezen voor een
dagje uit. Niet dat Amsterdam nou de place-to-be is; de stad onder leiding van
GroenLinks-burgemeester Femke Halsema is de laatste weken een grote puinhoop.
.
