Toen het vliegtuig zich op 11 april nabij de luchthaven van Lihue, Hawaï bevond, daalde het van een hoogte van ongeveer 305 meter naar zo’n 122 meter in amper enkele seconden, volgens data van trackingwebsite ADS-B Exchange. De daling zou met een snelheid van 1,2 kilometer per minuut zijn gebeurd. Daarna klom het vliegtuig snel omhoog.

Volgens Kit Darby, een voormalig lijnpiloot en vlieginstructeur die de gegevens bekeek, kwam de piloot “heel dicht” bij het verliezen van de controle. “Het zou aanvoelen als een rit in een achtbaan.” Vluchten die zich voorbereiden op een landing dalen normaal met een snelheid van 458 à 305 meter per minuut en vertragen tot 244 meter per minuut als ze het vliegveld naderen, aldus Darby.

“Per ongeluk” stuurkolom naar voren

Volgens het rapport van Southwest Airlines vond het incident plaats na een afgebroken landingspoging vanwege slecht weer waardoor de piloten de landingsbaan niet konden zien op een bepaalde hoogte.

LEES OOK. Opnieuw Boeing aan ramp ontsnapt: vliegtuig komt door softwarefout amper van de grond

De kapitein had ervoor gekozen om de minder ervaren copiloot de leiding te geven over de korte vlucht van Honolulu naar Lihue, ondanks de weersvoorspellingen, aldus de memo. De copiloot duwde “per ongeluk” de stuurkolom naar voren, waarna de piloot snelheid verminderde, waardoor het vliegtuig daalde. Kort daarna gaf een waarschuwingssysteem alarmsignalen dat het vliegtuig te dicht bij de oppervlakte kwam.

De kapitein beval de copiloot de stuwkracht te verhogen. Het vliegtuig klom vervolgens “agressief” met 2,6 kilometer per minuut, aldus de memo.

LEES OOK. Na “extreme turbulentie” op vlucht naar Singapore: hoe voorspelbaar is turbulentie? En kan het ook voorkomen op een vlucht van Brussel naar Malaga?

Niemand raakte gewond, en het toestel kon veilig terugkeren naar de luchthaven van Honolulu.

Onderzoek

Bloomberg kon de memo, die onder piloten van de luchtvaartmaatschappij werd verdeeld, inkijken. De Amerikaans luchtvaartautoriteit FAA was al op de hoogte en voert een onderzoek, terwijl de National Transportation Safety Board niet op de hoogte was van het incident.

Southwest Airlines concludeerde in haar analyse dat goed toezicht op de piloten en betere communicatie tussen bemanningsleden van cruciaal belang is.

LEES OOK. Dit jaar stappen 5 miljard passagiers in het vliegtuig: “Een maatschappij kocht vorig jaar zelfs 500 nieuwe Airbussen in één keer”

Nog een incident

Volgens Bloomberg was er in mei ook een incident met een Boeing 737 Max 8 van Southwest Airlines, waarbij het toestel tussen Phoenix en Oakland een zogenaamde “Dutch roll” deed. Daarbij schudt de staart en schommelen de vleugels op en neer. Het vliegtuig liep aanzienlijke schade op, maar kon veilig landen. De National Transportation Safety Board werd pas op 7 juni ingelicht. Ook de FAA was op de hoogte.

Door NieuwsBlad

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *