Een opvallende trend verovert momenteel de Verenigde Staten op sociale media, waar vrouwen hun frustratie over de verkiezing van Donald Trump uiten door te dreigen mannen te vergiftigen. Of deze dreigementen gemeend zijn of niet, blijft onduidelijk. Maar één ding is zeker: de boosheid is tastbaar.

Op platforms zoals X en Tiktok circuleren honderden video’s waarin vrouwen drankjes met gif brouwen, vaak onder de leuze “Make Aqua Tofana Great Again”. Deze leuze verwijst niet alleen naar Trump’s slogan, maar ook naar een beruchte 17e-eeuwse Italiaanse vrouw die gif verkocht aan vrouwen die hun gewelddadige echtgenoten wilden vermoorden.

Deze vrouw, genaamd Tofana, zou verantwoordelijk zijn geweest voor de dood van meer dan 600 mannen. Haar bekendste brouwsel was een mengsel van dodelijke ingrediënten zoals arseen en belladonna, dat bekend stond als “aqua Tofana”. Dit gif zou smaakloos en ondetecteerbaar zijn geweest.

In één van de video’s is bijvoorbeeld te zien hoe een vrouw een drankje brouwt en vervolgens met haar vinger over haar keel wijst, alsof ze iemand de keel doorsnijdt. Met een sinistere ondertoon verklaart ze: “Ik weet dat je dit zult begrijpen. Ze hebben erom gevraagd.”

Hoewel sommige vrouwen deze trend volgen, pleit één vrouw voor kalmte en waarschuwt ze dat “dergelijke video’s altijd tegen je gebruikt kunnen worden”. Ze benadrukt dat het een vibe van voorbedachte rade uitstraalt en herinnert iedereen eraan dat “het internet voor altijd is!”

Deze verontrustende trend roept vragen op over de grenzen van online expressie en de impact ervan op de samenleving. Terwijl sommigen het als een uitlaatklep voor frustratie zien, waarschuwen anderen voor de gevolgen van dergelijke dreigementen. Hoe dan ook, één ding is zeker: de verkiezing van Trump heeft diepe verdeeldheid veroorzaakt en de gevolgen ervan zijn voelbaar in alle hoeken van het land.


Source: https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20241111_95001008

.


Door NieuwsBlad

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor de nieuws brief!


1 keer per dag de belangrijkste berichten,
1 keer per week de belangrijkste headlines,
en de nieuwste uitzendingen van hnmda,
zo in je postvakje... zeg nu ja....