Brabant draagt een wrange eer: het is de provincie met de meeste verkeersdoden in Nederland. Uit recente cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek blijkt dat in 2023 maar liefst 120 mensen in Brabant het leven lieten in het verkeer. Dat is bijna een op de vijf van alle verkeersdoden landelijk, een schrikbarend hoog aantal gezien het aantal wegen en de bevolkingsdichtheid van de provincie.

Deze trieste statistiek roept een urgente vraag op: Waarom is Brabant zo’n hotspot voor verkeersdoden? Met ruim 20.000 kilometer aan wegen en een bevolking die minder omvangrijk is dan die in Zuid-Holland en Noord-Holland, zou je verwachten dat het veiliger zou zijn. Echter, de realiteit is anders, en dat toont aan dat er een dieper liggend probleem is.

Paul van de Coevering, een mobiliteitsexpert bij Breda University, wijst bij Omroep Brabant op een bijzonder verontrustende trend: een significant aantal van de verkeersdoden zijn oudere fietsers. “In Brabant zijn er relatief veel oudere fietsers slachtoffer van een dodelijk verkeersongeluk,” merkt hij op. Dit fenomeen kan gedeeltelijk worden toegeschreven aan het actieve recreatieve fietsgebruik onder senioren in deze regio. Fietsen is gezond en milieuvriendelijk, maar het brengt duidelijk ook risico’s met zich mee.
Maar het echte probleem, zoals zo vaak bij verkeersveiligheid, ligt bij het menselijk gedrag. De meeste ongelukken worden veroorzaakt door menselijke fouten, en het lijkt erop dat in Brabant, net als elders, bestuurders en fietsers zich onvoldoende bewust zijn van hun verantwoordelijkheden op de weg.
Jelle van Nuland, VVD Statenlid in Brabant, slaat de spijker op zijn kop: “Verkeersveiligheid hangt af van menselijk gedrag.” Hij pleit voor strengere handhaving en een grotere pakkans, om zo de verkeersregels beter te kunnen afdwingen. “Pas als de pakkans groot is, gaan mensen zich minder roekeloos gedragen op de weg,” stelt hij.

Het is hoog tijd dat er iets verandert. De overheid moet ingrijpen met striktere controle en hardere consequenties voor verkeersovertredingen. Dit is geen moment voor halve maatregelen of politieke correctheid. We hebben actie nodig, en wel nu, om te voorkomen dat Brabant deze duistere titel behoudt.

(Artikel gaat verder onder deze oproep) Bij DDS zijn we KLAAR met de oorlog van de overheid tegen onze BOEREN. Jij ook? Steun het geweldige initiatief van EerlijkEten, FVD, De Dagelijkse Standaard en onze eigen trotse Nederlandse boeren dan! Bestel een mooie Box met het beste vlees, met de lekkerste groente, fruit en aardappelen van EerlijkEten en krijg al die fantastische producten DIRECT van het land van de Nederlandse boer. Geen tussenmensen er tussen in. Geen supermarkten. Geen toegevoegde hormonen. En vooral geen waardeloze vaccins die het vlees feitelijk vergiftigen! Schrijf je VANDAAG nog in!

De verkeersdoden in Brabant zijn niet slechts een statistiek; ze zijn een dringende oproep tot actie. Het is een schande dat in een ontwikkeld land als Nederland, een provincie zo uit de toon valt op het gebied van verkeersveiligheid. Het is tijd dat de provinciale en lokale overheden hun verantwoordelijkheid nemen en ervoor zorgen dat hun wegen niet alleen wegen zijn, maar ook veilige plaatsen voor iedereen.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor de nieuws brief!


1 keer per dag de belangrijkste berichten,
1 keer per week de belangrijkste headlines,
en de nieuwste uitzendingen van hnmda,
zo in je postvakje... zeg nu ja....