Om efficiënter te kunnen werken voert de CM, de Christelijke Mutualiteit, belangrijke updates uit en vraagt leden om persoonlijke gegevens bij te werken. En een verzekeringspremie te betalen. “De link waar naar verwezen wordt, is niet van ons maar van oplichters”, waarschuwt de CM
Om slachtoffers te overtuigen om toch te klikken op de link, dreigen de oplichters ermee dat wie niet snel reageert, zal geschrapt worden. Er staat zelfs een uiterste datum in de mails.
Safeonweb, dat waarschuwt en informeert voor/over grote actuele digitale dreigingen en online veiligheid, zegt dat er in de afgelopen weken massaal veel mensen het bericht hebben gekregen. Hoeveel leden er effectief in de val zijn getrapt, is niet duidelijk op dit moment.
“In deze berichten wordt er gevraagd om persoonlijke gegevens te actualiseren via een toegevoegde link. Als je op deze link klikt, kom je op een pagina die niet van de CM is maar van een oplichter. In een andere versie van het bericht wordt gevraagd om de verzekeringspremie te betalen. Ook dat bericht bevat een link naar een betaalpagina die in geen geval van de CM is”, klinkt het.
Volgens de Christelijke Mutualiteit eindigen hun mails altijd op ‘@cm.be’ of ‘@info.cm.be’.
Afzenders als info@mutualiteit.be, cm.informeren@t-online.de of cm.bijwerken@t-online.de worden gebruikt voor de phishingmails en zijn dus te wantrouwen.
Heb je dit bericht gekregen?
*Klik niet op een link in een verdacht bericht, open de bijlages niet en download geen applicaties als daar om gevraagd wordt.
*Stuur verdachte e-mails door naar verdacht@safeonweb.be.
Heb je op een verdachte link geklikt?
*Als je wel geklikt hebt, vul de velden verder niet in en breek elke interactie af.
*“Geef nooit persoonlijke codes door. Als je een wachtwoord hebt doorgegeven dat je ook op andere plaatsen gebruikt, verander het dan onmiddellijk”, waarschuwt Safeonweb..
Ben je opgelicht?
*“Vanaf het moment dat je geld kwijt bent of afgeperst wordt, raden wij aan om een aangifte te doen bij de lokale politie van je woonplaats.”
*Contacteer ook je bank en/of Card Stop op 078 170 170 als je bankgegevens hebt doorgeven, er geld van je bankrekening verdwijnt of als je geld hebt overgemaakt aan een oplichter. Op die manier kunnen eventuele frauduleuze transacties geblokkeerd worden.