Vlucht UX045 van Air Europa maakte een noodlanding op de luchthaven van Natal, in het noordoosten van Brazilië, om 2.32 uur lokale tijd (7.32 uur Belgische tijd). Het gaat om een Boeing 787-9 Dreamliner. “Onze vlucht naar Montevideo werd omgeleid naar Natal vanwege hevige turbulentie”, aldus Air Europa in een verklaring op sociale media. “Het vliegtuig is normaal geland en de gewonden van verschillende ernst worden al behandeld.”
Er waren 325 passagiers aan boord toen het toestel boven de Atlantische Oceaan met de turbulentie te maken kreeg. Gelukkig bevond het vliegtuig zich toen al dichtbij de Braziliaanse kust en was Natal niet gek ver meer. Daar werd veilig geland en stonden ziekenwagens klaar om de passagiers naar ziekenhuizen in de buurt te brengen. (Lees verder onder de foto)
Bagageruim
Veel van de gewonden hadden hun hoofd gestoten op het vliegtuig, maar er waren er ook bij met schedelfracturen en snijwonden in het gezicht. Opmerkelijk is dat een volwassen passagier in de bagageruimte bovenaan de zitplaatsen in het vliegtuig belandde. Het gaat om de echtgenoot van een Boliviaanse dokter, die met zijn vrouw en hun twee kinderen aan boord was. “Mijn man en ik zocht ons kleinste kind, van 2 jaar”, vertelt de vrouw aan G1. “En we vonden hem boven de koffers. Het kind zat daar te huilen en mijn echtgenoot moest hem eruit halen.” (Lees verder onder de foto’s)
De dokter, Cecilia Lagucci, was aan het slapen toen de turbulentie begon. “Mensen vlogen over me heen en ik kon niet opstaan”, herinnert ze zich. “Ik voelde dat het vliegtuig viel en dacht dat het wel snel zou stabiliseren. Maar het bleef maar vallen en vallen. Pas toen het gestabiliseerd was, kon ik opstaan.”
Waarschuwing
Volgens een andere passagier had de piloot gewaarschuwd dat er turbulentie aan zat te komen en kreeg iedereen het advies de veiligheidsgordel aan te doen. “Het duurde even, dan voelde we licht turbulentie en dan viel het vliegtuig plots duidelijk. Wie de gordel niet aan had, vloog omhoog. Het duurde zeker 3,5 seconden”, getuigt zij in El Observador. “Je voelde duidelijk dat je viel aan een veel te hoge snelheid. En mensen dachten dat het einde nabij was. Tot we eindelijk op het scherm zagen dat we weer stegen.” (Lees verder onder de tweet)
Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Eerder op de dag was ook al een vlucht van Air Europa van Madrid naar Tel Aviv naar Rome uitgeweken om te landen vanwege een incident. In mei van dit jaar kwam er aan boord van een Singapore Airlines-vlucht van Londen naar Singapore nog een passagier om het leven en raakten zeven anderen levensgevaarlijk gewond toen het vliegtuig te maken kreeg met hevige turbulentie.
“Wanneer een vliegtuig door hevige onweersbuien vliegt, kan er bijvoorbeeld turbulentie ontstaan”, zei gewezen gezagvoerder op Boeing 747 en 777 Benno Baksteen daar toen over.” Maar ook de straalstroom — een strook van harde wind op grote hoogte — kan turbulentie veroorzaken. Verder kan er ook nog turbulentie ontstaan als een ander vliegtuig vlakbij passeert. Maar normaal gezien houden de luchtverkeersleiders daar wel rekening mee zodat die kans eerder klein is.