De ANWB, marktleider in fietsverzekeringen, heeft nu een eigen risico geïntroduceerd en eist dat e-bike-eigenaren hun fiets met minstens twee sloten beveiligen. Bij diefstal geldt er voortaan een eigen risico van 5 procent van het verzekerde bedrag. Diefstal van onderdelen zoals de accu brengt een eigen risico van 50 euro met zich mee. Deze eisen zijn sinds 1 maart van kracht en maken het leven van e-bike-eigenaren er niet makkelijker op.
Rogier Eenkhoorn van de Stichting Aanpak Fiets- en E-bikediefstal bevestigt dat vooral in grote en middelgrote steden het diefstalrisico extreem hoog is. De gemiddelde prijs van een e-bike ligt tussen de 2500 en 3000 euro, wat verzekeraars dwingt hun premies fors te verhogen. Zo heeft Kingpolis in bepaalde regio’s de premies met 40 procent verhoogd, terwijl sommige verzekeraars, zoals ANWB, ASR, Aegon en Univé, bepaalde e-bike modellen zoals de fatbike zelfs helemaal niet meer verzekeren.
Dit hele debacle toont wederom aan hoe de overheid en de verzekeraars de gewone burger in de steek laten. Terwijl zij hun zakken vullen, blijven wij zitten met de ellende. De e-bike, ooit een symbool van vooruitgang, is nu verworden tot een bron van frustratie en kosten. Het is hoog tijd dat er serieuze maatregelen worden genomen om e-bikediefstal te voorkomen en de lasten voor de gewone burger te verlichten. Tot die tijd zullen e-bike-eigenaren moeten leven met de constante dreiging van diefstal en de steeds hogere kosten voor hun verzekering.