1. De Nederlander en de Duitser
De Nederlandse busbouwer VDL en de Duitse opleggerfabrikant Schmitz Cargobull willen Van Hool samen overnemen en onder elkaar verdelen. Ze hebben hun lot aan elkaar geklonken en leken tot maandag nog als enige in de race om de trofee.
VDL maakt al bussen in Roeselare en zou het stuk overnemen dat bussen en touringcars bouwt. De productie zou uit Koningshooikt verdwijnen, alleen de moderne fabriek in Noord-Macedonië is voor VDL een welkome aanvulling. Van de 1.800 mensen die bussen bouwen, zou VDL er “in een eerste fase” 300 tot 600 behouden.
Schmitz Cargobull, dat het gedeelte zou overnemen dat opleggers voor vrachtwagens fabriceert, zou de productie en de administratie weghalen uit Koningshooikt. Vooral de toegang tot de Amerikaanse markt is een aantrekkelijke optie, want daar is het merk nog niet actief. Van de 700 mensen die opleggers bouwen, behoudt het er zo’n 350.
2. Guido Dumarey en een exclusieve Amerikaanse verdeler
De West-Vlaamse ondernemer Guido Dumarey, die met Punch Powerglide al aan het hoofd staat van een groep fabrieken in Frankrijk, Italië en het Verenigd Koninkrijk, zat de voorbije weken mee aan tafel als kandidaat-overnemer. Hij had een plan waarbij hij 1.800 mensen aan het werk zou houden, maar in de laatste rechte lijn verdween hij uit de biedstrijd.
Na het faillissement kondigde hij plots aan dat hij alsnog een bod had gedaan, dit keer met de steun van twee banken en van de Amerikaanse busverdeler ABC, in Amerika de exclusieve verdeler van het merk Van Hool.
Het bod gaat deze keer alleen om de busdivisie. Dumarey zegt “minstens een derde meer” personeel aan boord te willen houden van wat VDL voorspiegelt, en dat “op de lange termijn”. De productie verdwijnt wel naar Noord-Macedonië, maar veel andere functies blijven wel in de hoofdzetel in Koningshooikt. Hij noemt onder andere de ontwikkeling, de aankoop en verkoop en de juridische dienst.
3. Een Van Hool-neef
In de loop van dinsdag meldde zich ook een nieuwe kandidaat voor het onderdeel opleggers: CIM Capital, de investeringsmaatschappij die in 2015 werd opgericht door… Marc Van Hool, die nog voor een kwart eigenaar is. Net als CEO Filip Van Hool een kleinzoon van Van Hool-oprichter Bernard, maar als zoon van Paul is Marc deel van de tak die in 1999 werd uitgekocht.
“Hou als ondernemer in moeilijkheden niet te koppig vast aan je eigen kennis en kunde”, adviseerde Marc Van Hool enkele jaren geleden nog in een interview met Bloovi. CIM Capital specialiseert zich in bedrijven die in de problemen zitten. In het corona-steunfonds CIM Capital Restruct Fund investeerden ook ondernemer Marc Coucke en tv-figuur Tom Waes. Het bedrijf reanimeerde onder meer Veritas en Neckermann België.
CIM Capital zou meer geld op tafel leggen dan Schmitz Cargobull en zegt quasi alle 700 jobs te willen behouden. Het heeft met Jos Delcroix van Deldo Autobanden, een familie die volgens de website De Rijkste Belgen sinds vorig jaar 1 miljard euro waard is, ook een partner voor het vastgoed. De interesse van CIM Capital en Delcroix in de opleggers en het vastgoed is dus perfect complementair met het voorstel rond bussen van Dumarey/ABC. Officieel gaat het niet om een gemeenschappelijk bod.
4. Een derde hond?
Met VDL en Schmitz aan de ene kant, en Dumarey/ABC en CIM Capital aan de andere kant, zijn er nu twee voor de hand liggende opties voor de curatoren. Maar volgens onze informatie hebben ook andere geïnteresseerden intussen gepolst naar de opties. Het zou (nog) niet gaan om een officieel bod. Wel zou er een grote speler tussen zitten, met potentieel diepe zakken dus.
Nu het bedrijf failliet gaat, staat het iedereen vrij om een bod uit te brengen op wat er overblijft van Van Hool. Curatoren zullen wel eerst vragen om te bewijzen dat ze de gevraagde overnameprijs ook echt op tafel kunnen leggen. Maar de race ligt helemaal open.
Al is de vraag hoe ernstig de piste van een nieuwe speler is. Sinds de aanstelling van crisismanager Marc Zwaaneveld in januari is duidelijk dat Van Hool in zwaar weer zat. Tijdens de verregaande onderhandelingen met VDL/Schmitz was al publiekelijk bekend dat er sprake was van een faillissement en een doorstart. In al die tijd roerden zich geen andere kandidaten. Een nieuwkomer zou snel moeten schakelen, om te voorkomen dat alle bekwame personeelsleden van Van Hool ingepikt worden door andere bedrijven voor de doorstart rondkomt.