In een grote ommekeer van de ramp die het in 2023 veroorzaakte, heeft Anheuser-Busch, de eigenaar van Bud Light, besloten om de financiering van een belangrijk LGBTQ+ Pride-festival in St. Louis stop te zetten. Dit is een grote verandering ten opzichte van de voormalige connectie met Dylan Mulvaney en heeft de toekomst van het festival in twijfel getrokken.

Terugkijkend, in april 2023 werd een video vrijgegeven van transgender social media-influencer Dylan Mulvaney, waarin een verzameling blikjes Bud Light met het gezicht van Mulvaney erop werden getoond terwijl Mulvaney in een bad zat. Dit leidde voorspelbaar tot enorme backlash en een “Boycot Bud Light” campagne die de verkoop van de lichte biersoort aantastte en de steeds bozer wordende manier liet zien waarop veel Amerikanen woke advertenties bekijken.

Hoe dan ook, Anheuser-Busch, dat Bud Light bezit en op zijn beurt eigendom is van het Braziliaanse drankenconcern Ab-InBev, heeft sindsdien dramatisch van koers veranderd en besloten om geen sponsor te zijn van de St. Louis PrideFest 2025, een evenement dat het lange tijd financieel heeft ondersteund en mogelijk heeft gemaakt, waardoor de toekomst van het festival onzeker is geworden.

Op haar website beschrijft St. Louis PrideFest zichzelf door te zeggen: “Al meer dan dertig jaar werkt Pride St. Louis, Inc. aan het vergroten van het begrip en de acceptatie van lesbische, homoseksuele, biseksuele, transgender en queer (LGBTQ+) individuen in onze gemeenschap. Wij zijn geen politieke groep, maar eerder een op de gemeenschap gebaseerde organisatie die een wereld voor ogen heeft waar diversiteit gevierd kan worden en vooroordelen zijn uitgebannen. We nodigen u uit om deel te nemen aan een vergadering, workshop of speciaal evenement. Als organisatie werken we elke dag aan het teweegbrengen van betekenisvolle verandering hier in St. Louis.”

Anheuser-Busch heeft, enigszins verrassend gezien haar reputatie als een “normaal Amerikaans bier” bedrijf vóór 2023, St. Louis PrideFest gefinancierd gedurende haar dertigjarige geschiedenis, waardoor het festival mogelijk werd. Tot nu toe dan, wat Pride St. Louis President Marty Zuniga gek maakt. In een gesprek met het lokale nieuwsmedium KSDK zei Zuniga: “Deze gemeenschap probeert nu uitgewist te worden, en DEI wordt een slecht woord in dit land, en we hebben deze partners meer dan ooit nodig.”

Verder merkte Zuniga op dat het drankenconcern het festival al tientallen jaren heeft gefinancierd, het vanaf het begin financieel heeft ondersteund als een “echte bondgenoot” en de “langstzittende partner” van de organisatie. Maar nu, na de verkiezingsoverwinning van president Trump en de woede van de conservatieve staten tegen Bud Light, ziet het bedrijf naar verluidt “de waarde” niet meer in het ondersteunen van het LGBTQ+ festival.

Dit is wat Zuniga toegaf, door te zeggen: “We waren kapot. We hoorden dit een paar weken geleden en probeerden samen te werken met hen en al onze sponsors terwijl we ons voorbereiden op de planning van PrideFest 2025. Het was interessant dat onze langstzittende partner van 30 jaar die altijd aan tafel zat met ons en een echte bondgenoot was, besloot om weg te lopen nadat ze eigenlijk hadden gezegd dat ze de waarde er niet meer van inzien.”

Zuniga gaf toe dat het wegvallen van de financiering door Anheuser-Busch een pijnlijke zaak is en kan aangeven dat het bedrijf de waarde niet meer ziet in het associëren met dergelijke evenementen en groepen in de toekomst

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

wil jij op de hoogete blijven?
(Nieuwsbrief)
Rumble is de main page
https://rumble.com/hnmda/live
Follow/subscribe daar, om op de
hoogte te blijven van nieuwe uitzendingen
Twitch
https://www.twitch.tv/hnmda
Als je mee wil doen in de chat.
FB
https://www.facebook.com/JWHNMDA/
De nieuwsbrief is weer gehacked.
Geen gegevens buit mijn gegevens weg!