“Wees geen klojo”, prijkt sinds kort langs de Vlaamse autosnelwegen. Afgewisseld met “wees geen halve zot”, of “wees geen loser”. Reden voor de nogal onbeschofte campagne? Het feit dat politie, ambulanciers, takelaars maar ook wegenwerkers almaar vaker meemaken dat bestuurders het rode kruis boven een rijstrook van de autosnelweg massaal negeren.
Met het rode kruis wordt een rijstrook afgesloten, vaak omdat er zich wat verder op de weg – niet altijd meteen zichtbaar voor een aanstormende bestuurder – een gevaarlijke situatie voordoet. “Dat kan van alles zijn: wat verderop is een auto midden op de snelweg in panne gevallen, er was een aanrijding, er ligt een obstakel op de weg of er is sprake van gevaarlijke watergladheid”, legt Katrien Kiekens uit, woordvoerder van het Vlaams Agentschap Wegen en Verkeer (AWV). Alleen al voor ongevallen wordt het rode kruis elke dag gemiddeld zo’n twintig keer ergens in Vlaanderen geactiveerd, om te vermijden dat andere wagens op het ongeval inrijden.
Ambulance
Maar dat rode kruis schrikt chauffeurs onvoldoende af: “Dagelijks wordt het genegeerd, wat levensgevaarlijk kan zijn”, beklemtoont Kiekens. “Achter een bocht kan een ambulance bezig zijn met het verzorgen van gewonden van een ongeval. Of staan er mensen op de weg die net een aanrijding hebben gehad, en daardoor wat gedesoriënteerd zijn. Het is ook voor de hulpverleners schrikken, wanneer ze bij een ongeval aan het werk zijn en – ondanks het rode kruis – zien dat auto’s op die afgesloten rijstrook tot vlak bij het incident rijden, waarna vervolgens chaotisch ingevoegd moet worden.”
“Zelfs wanneer je tegen lage snelheid op zo’n afgesloten rijstrook rijdt, kan een aanrijding met een stilstaand voertuig voor een enorme ravage zorgen”
Katrien Kiekens
Woordvoerder Agentschap Wegen en Verkeer
Hetzelfde geluid bij de operatoren van het Verkeerscentrum Vlaanderen, die de rode kruisen doen oplichten bij een ongeval. “Ofwel op eigen initiatief, omdat we via onze camera’s een incident waarnemen, maar ook op vraag van de hulpdiensten ter plaatse. Maar vervolgens zien we dan op de beeldschermen tot onze grote frustratie hoe gehaaste bestuurders dat verkeersteken toch nog negeren, en tegen een te hoge snelheid tot veel te dicht bij een net gebeurd ongeval rijden. Waardoor ze zowel zichzelf als de hulpverleners of de slachtoffers in gevaar brengen”, aldus woordvoerder Peter Bruyninckx. (Lees verder onder de foto)
Dat beklemtoont ook Katrien Kiekens van Wegen en Verkeer: “Zelfs wanneer je tegen lage snelheid op zo’n afgesloten rijstrook rijdt, kan een aanrijding met een stilstaand voertuig voor een enorme ravage zorgen.”
174 euro
De boetes zijn nochtans niet mis, gelet op het ernstige gevaar dat erbij komt kijken: “Boetes starten vanaf 174 euro voor wie een minnelijke schikking krijgt”, aldus het Agentschap Wegen en Verkeer. En er wordt wel degelijk op gecontroleerd: volgens de federale politie betrapte de politie vorig jaar bijna 2.600 chauffeurs die willens wetens het rode kruis negeerden. Dat zijn elke dag gemiddeld zeven bestuurders, het hoogste aantal bovendien van de voorbije vijf jaar.
Ter info voor bestuurders die al eens de Nederlandse grens oversteken: daar kost het negeren van het rode kruis maar liefst 280 euro.
LEES OOK. Hulpverleners getuigen over hun “nachtmerrie”: “Je vertrekt juist om iemand te rédden”