Al dagenlang zijn er enorme problemen voor wie een vlucht had geboekt bij TUI Fly vanuit de luchthaven van Deurne. Patrick Herregodts (63) uit Antwerpen zou normaal vrijdag van Antwerpen naar Malaga vertrekken. “Die vlucht ging niet door en zou vervangen worden door een vlucht uit Brussel. Eenmaal we in Brussel waren, kwam echter de melding dat ook die geannuleerd werd en dat het pas voor de dag nadien zou zijn. Zaterdag zijn we dan uiteindelijk kunnen vertrekken, maar ook pas nadat de vlucht eerst drie keer vertraagd werd. Een zielig vertoon. Mensen waren radeloos. De medewerkster van TUI werd belaagd en bedreigd.”

LEES OOK. Waar heb je recht op als je vlucht geannuleerd wordt? En zijn er addertjes onder het gras?

Het probleem ligt bij de toestellen die TUI Fly gebruikt in Deurne. Dat zijn Embraer-toestellen, van Braziliaanse makelij. “Er is een probleem met cruciale wisselstukken’, zegt transporteconoom Wouter Dewulf (UAntwerpen). “Die kunnen maar heel moeilijk worden geleverd: alle luchtvaartmaatschappijen die met die vliegtuigen vliegen, zitten met dat probleem.”

Patrick Herregodts kon uiteindelijk vanuit Zaventem op reis vertrekken.

Bij TUI Fly staan alle drie de toestellen daardoor aan de grond. Andere vliegtuigen inzetten gaat niet zomaar, daarvoor is de landingsbaan in Deurne te kort. “Dus hebben we beslist om alle vluchten tot 6 oktober via Brussel uit te voeren”, zegt Piet Demeyere van TUI. “Dat geeft ons voldoende tijd om dit probleem aan te pakken.”

Persoonlijk contact

Een beslissing die voor tienduizenden mensen een wijziging van de reisplannen inhoudt. “We zullen die mensen allemaal persoonlijk contacteren”, zegt Demeyere.

Die communicatie loopt nu vaak stroef. “Per sms, zo gaat het altijd bij TUI”, zegt Herregodts. “En de info is vaak ook zeer vaag. Operationele problemen, staat er dan. Of ze blijken zich te vergissen van vertrekuur. Het verloopt allemaal niet efficiënt.”

Aderlating

Dat TUI tot de herfst de boeken toe doet in Antwerpen, is een aderlating voor de kleine, regionale luchthaven van Deurne, die uitgerekend maandag aankondigde dat er met Bruno De Saegher een nieuwe CEO komt. “Het klopt dat de grote meerderheid van het passagiersverkeer hier via TUI verloopt”, zegt Tom Rutsaert, woordvoerder van de luchthaven. “Maar dat betekent niet dat de deur hier dichtgaat. Er vertrekken hier nog altijd privévliegtuigen, opleidingsvluchten en een aantal charters.”

LEES OOK. Nieuwe CEO Antwerp Airport meteen in zwaar weer door omgeleide TUI-vluchten: “Hier kunnen we als luchthaven weinig tegen beginnen”

“Toch is de economische schade enorm”, zegt Dewulf. “De luchthaven draait een omzet van 10 miljoen euro, waarvan 5 miljoen subsidies zijn. Van de 5 miljoen eigen inkomsten, komt twee derde van TUI. Als die inkomsten een paar maanden op nul vallen, is die impact uiteraard groot.”

© Sarah Van den Elsken

Toch is het niet de bedoeling dat TUI niet meer terugkeert naar Deurne vanaf oktober, zegt Piet Demeyere. “De Antwerpse reiziger is gehecht aan die luchthaven. We nemen ook nog altijd boekingen aan voor Antwerpen in oktober. Er is absoluut geen intentie om niet terug te keren.”

Wie een reis gepland heeft met TUI Fly vanuit Deurne, zal nu moeten wachten op nieuws. “Als je nog niets kreeg, heeft het geen zin zelf contact op te nemen”, zegt Demeyere. “Voor vluchten die bijvoorbeeld maar binnen een maand gepland staan, kunnen we nu vaak nog geen concrete info geven. Maar we zullen je sowieso niet vergeten: elke klant zal op tijd een bericht krijgen.”

De luchthaven van Deurne.© Wim Kempenaers

Vliegen van Zaventem in plaats van Deurne is natuurlijk iets anders. Een ticket vanuit Antwerpen is door de band genomen ook duurder dan een vanuit Brussel. Toch voorziet TUI geen compensatie voor de gedwongen wijziging. “Omdat die wijziging de reis niet noemenswaardig verandert. En de technische problemen zijn ook een vorm van overmacht waar wij moeilijk iets tegen kunnen beginnen.”

Alternatief

“Als de luchtvaartmaatschappij je meer dan twee weken op voorhand verwittigt en een alternatief aanreikt, heb je geen recht op compensatie”, zegt transporteconoom Wouter Dewulf. “Gaat het om minder dan twee weken, dan kan het zijn dat je wel in aanmerking komt. Het is goed om zelf na te gaan wat je rechten zijn.”

Voor vluchten die meer dan drie uur vertraagd zijn, is er een compensatie van 250 euro (voor vluchten tot en met 1.500 kilometer) en 400 euro (voor vluchten van meer dan 1.500 kilometer binnen de EU).

Door NieuwsBlad

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor de nieuws brief!


1 keer per dag de belangrijkste berichten,
1 keer per week de belangrijkste headlines,
en de nieuwste uitzendingen van hnmda,
zo in je postvakje... zeg nu ja....