De Europese toezichthouders voor consumentenbescherming hebben maandag een schrijven gericht aan Meta, het moederbedrijf van Facebook en Instagram, om meer uitleg te vragen over zijn handelspraktijken. Het Amerikaanse bedrijf zou consumenten onder druk gezet hebben bij het aanbieden van de keuze tussen een betalende en zogenaamd ‘gratis’ versie van Facebook of Instagram.
Vandaag om 17:03
De gratis versie is niet helemaal gratis. Bij de keuze voor die versie geven consumenten Meta uitdrukkelijk toestemming om hen op basis van hun gegevens gepersonaliseerde advertenties te tonen. Ze aanvaarden dus dat Meta geld verdient met het gebruik van hun gegevens.
De toezichthouders zien bij Meta verschillende praktijken die mogelijk in strijd zijn met de regels voor de bescherming van consumenten. De informatie over hoe Meta voorkeuren en gegevens van consumenten gebruikt voor de advertenties, is bijvoorbeeld ook lastig te vinden. Pas na veel doorklikken in de app of op de website kom je er iets over te weten.
Ook stellen de waakhonden vraagtekens bij het feit dat consumenten gedwongen worden te kiezen voor een bepaalde abonnementsvorm en geen toegang krijgen tot hun account totdat zij een keuze hebben gemaakt. Dit terwijl platforms als Facebook en Instagram volgens de organisaties tegenwoordig belangrijk zijn voor het sociale leven van veel mensen.
Meta krijgt nog tot 1 september de tijd om te reageren op de brief die de toezichthouders samen met de Europese Commissie hebben opgesteld. Daarna volgen mogelijk sancties.